SERIÁL: Evropské projekty na MU
Od začátku tohoto semestru existuje na Masarykově univerzitě Mendelovo
centrum pro vzdělávání v biomedicíně, bioinformatice a biologii. Jde
o mezifakultní projekt Lékařské a Přírodovědecké fakulty. Jeho cílem je
najít ve vybraných oborech studenty, které věda baví a chtějí se
například aplikované buněčné biologii, kmenovým buňkám, proteinovému
inženýrství nebo bioinformatice věnovat hlouběji.
Na začátku cesty, která vedla ke vzniku Mendelova centra, byla
nespokojenost vědců s přístupem části posluchačů k doktorskému studiu.
„Někteří do něj nastupují s tím, že se jim ještě nechce pracovat, a tak
si jím prodlouží studentská léta a doufají, že je věda začne bavit,“
upozorňuje koordinátor projektu Petr Dvořák. Něco takového ovšem škodí
celému výzkumu. Aby mohli vědci bádat tak, jak potřebují, musí se
neustále ucházet o různé granty a předkládat výsledky své práce. „Pokud
ale někoho půl roku školíme a on potom zjistí, že ho to vůbec nebaví,
vyplýtváme zbytečně třeba polovinu grantu. A to si nemůžeme dovolit,“
říká Dvořák, který na univerzitě působí jako přednosta biologického
ústavu Lékařské fakulty.
Když se jeho pracoviště přestěhovalo do bohunického kampusu, přišlo se
na to, že lidé z biologického ústavu nejsou zdaleka jediní, koho
podobné potíže trápí. Z toho důvodu se spojilo devět laboratoří
a jejich pracovníci společně vymysleli projekt devíti kurzů, které
zájemcům rozšíří znalosti z běžné výuky. „S jejich pomocí chceme
studentům ukázat, že věda je zábava, a získat pro vědeckou práci ty,
které to skutečně baví,“ popisuje Dvořák.
Tvůrci myšlenky Mendelova centra vytvořili kurzy tak, že se jich mohou
zúčastnit vysokoškoláci i středoškoláci. Každý z nich se orientuje na
jinou věkovou skupinu studentů a podle jejich koordinátora se většinou
počítá s kapacitou mezi dvaceti až třiceti lidmi. „Studenti se do nich
hlásí sami, ale musí myslet na to, že se jedná o výběrovou záležitost.
O některé očekáváme takový zájem, že bude nutné zavést předvýběr,“
upozorňuje Dvořák.
A jaké kurzy Mendelovo centrum nabízí? Pro nejmladší uchazeče, tedy
studenty vyšších ročníků středních škol a vysokoškoláky na bakalářském
stupni, je určena aplikovaná buněčná biologie. „Jde o praktické
seznámení s buněčnou biologií. Vychází z kombinace přednášek s praxí
v laboratoři a účastí při různých experimentech,“ přibližuje Dvořák
a dodává, že tento kurz by měl pro středoškoláky platit i jako lákadlo
ke studiu na Masarykově univerzitě. Na stejnou věkovou skupinu cílí
také Letní škola proteinového inženýrství, kde se studenti dozvědí, co
to vůbec proteinové inženýrství je, z jakého důvodu se provádí a jaké
metody se ke konstrukci proteinů využívají.
Posluchači magisterských oborů se mohou zúčastnit kurzu molekulární
biologie, díky kterému se dostanou k nejnovějším poznatkům v tomto
oboru. „Předpokládá se, že bychom pracovali i v naší špičkově vybavené
laboratoři, kde máme všechny možné přístroje na analýzu genomu.
Studenti se dostanou do skutečně exkluzivního vědeckého prostředí,“
podotýká Dvořák s tím, že mezi kurzy je i jeden speciálně zaměřený na
analýzu genomu.
Do devítky aktivit pak ještě patří bioinformatika, biokatalýza, buněčné
manipulace, odborná angličtina a postgraduální kurz biologie
a biomedicína.
Například kurz bioinformatiky berou jeho tvůrci jako velkou výzvu.
V oboru propojujícím vzájemně si velmi vzdálené vědy totiž v České
republice zatím mnoho odborníků není. V celé republice se najde jen pár
těch, kteří dokáží obrovská množství dat z moderních přístrojů
zpracovávat. „Často nám s tím musí pomáhat spřátelené laboratoře
v zahraničí. U nás technologie trochu předstihly lidské schopnosti,
a proto si teď chceme vychovat vlastní odborníky,“ popisuje další záměr
projektu Petr Dvořák.
Hlavní novinky
MU uspěla se čtyřmi strategickými projekty za 600 milionů korun
Ve výzvě Operačního programu Jan Amos Komenský zaměřené na společenské a humanitní vědy jsou doporučeny k financování čtyři projekty z Masarykovy...