Patřil jste mezi ty, kdo chtěli mít už od nástupu na vysokou školu své podnikání?
To ne, nepředstavoval jsem si, že budu zakládat firmu. Ale pracovat jsem začal už v průběhu prvního semestru na vysoké škole. Působil jsem v Moravia IT, kde jsem se toho opravdu hodně naučil. Později jsem tam začal pracovat na marketingové pozici, získal přehled, což mi potom umožňovalo rozjet vlastní firmu. Už v průběhu studia jsem měl představu, čemu se chci věnovat. Kentico jsem ale založil až po studiích, v roce 2004. To už jsem věděl, že chci podnikat v oblasti redakčních systémů.
Dařilo se vám práci kombinovat se školou?
Šlo to. Když má člověk motivaci studovat i pracovat, tak se to dá skloubit. Ostatně i ve firmě jdeme od začátku cestou najímání studentů. Je to pro nás nejjednodušší způsob, jak získat dobré zaměstnance a nepřetahovat pracovníky odjinud. Nabírali jsme třeba i studenty z prvních nebo druhých ročníků a postupně jsme si je vychovávali tak, aby uměli to, co potřebujeme. Teď už se orientujeme víc na nabírání absolventů. Zaměstnávání vysokoškoláků má své výhody i nevýhody. Na jednu stranu získáme velmi kvalitní lidi ještě dřív, než si jich všimne konkurence. Nevýhoda spočívá v tom, že studenti nejsou tak časově flexibilní. Těžko se od nich vynucuje, aby zůstali v práci déle, když mají zkouškové období.
Zakládala se vám tehdy firma jednoduše? Ptám se proto, že brněnské
vysoké školy vzdělávají spoustu mladých informatiků a působí zde mnoho
menších či větších IT společností.
Nepřišlo mi to nijak složité. Práce mě od začátku bavila, i když jsem začínal v malé podkrovní kanceláři u svého kamaráda. Byl jsem tam od rána do večera a nijak mi to nevadilo. Měl jsem ohromný pocit seberealizace, najednou jsem mohl všechno řídit a mít všechno pod kontrolou. A i po šesti letech mi to dělá radost. Pořád se objevují nějaké nové výzvy, nové věci, které se můžu učit.
Co přesně firmám nabízíte a jak funguje vaše spolupráce s nimi?
Nabízíme publikační systém, což je software, který umožňuje firmám spravovat jejich webové stránky. Systém prodáváme přes partnerskou síť, to znamená, že neděláme webové stránky, ale dodáváme software jiným firmám, které ho distribuují. Většinou jsou to různé marketingové společnosti, které se o weby starají svým koncovým zákazníkům. Vyplatilo se nám, že jsme vsadili na platformu Microsoft, těžíme z její popularity.
Vy sami se tedy se zákazníky vůbec nepotkáváte a nejednáte s nimi? Všechno jde vždy přes prostředníka?
Ano, všechno funguje přes partnerskou síť. Dnes máme asi tisícovku partnerů v 80 zemích světa.
Takže nejste závislí na jedné zprostředkovatelské firmě nebo schopnostech jednoho konkrétního člověka.
Přesně tak. Já jsem firmu od začátku směroval k tomu, že bude mezinárodní a budeme software prodávat přes internet po celém světě. Proto jsme hned nabírali různé partnery v různých zemích. Oni si nás našli někde na internetu, zkusili si náš produkt, zjistili, že jim vyhovuje a začali ho nabízet svým zákazníkům. Začátek byl takový neřízený, kdo k nám přišel, ten se stal partnerem, neměli jsme žádné požadavky. Ale postupně se to vytřídilo.
Z tohoto pohledu se zdá, že dostat se k firmám, jako je Microsoft, pro vás není zase tak složité.
Ano, sídlíme sice v Brně, ale z pohledu našeho oboru to není důležité a nijak nás to neomezuje.
U práce pro Microsoft se ještě zastavme. Jak je možné, že počítačový gigant využívá váš systém a ne nějaký svůj, který určitě také vyvíjí?
Microsoft má svůj vlastní produkt, který nám částečně konkuruje, nicméně pro některé své weby používají náš systém. Je to dáno tím, že pro ně pracují někteří naši partneři. V jejich případě je situace ovšem složitější v tom, že mluvíme o obrovském kolosu. Proto netrvají na tom, že musí využívat čistě jen své produkty.
Myslíte, že kdybyste začínal dnes, rozjíždělo by sem vám podnikání hůř?
Začínat ve spoustě oborů se dá znovu a znovu. Nedá se říct, že jenom zrovna teď je ta správná chvíle a za chvilku už to nepůjde. My jsme měli výhodu v tom, že jsme se tak trochu svezli na růstu trhu, který roste pořád. Ani dnešní krize nás nijak zvlášť neovlivňuje. Ale to se týká i našich konkurentů. Firmy ví, že do podobných systémů a své propagace musí investovat. V tom máme lepší pozici než třeba automobilky. Pokud má firma v našem oborou zákazníkům co nabídnout, má šanci prosazovat se ještě víc. Ještě pořád je kam. Proto si myslím, že i ten, kdo začíná dnes, má šanci, že se jeho firma na trhu ujme. Trh publikačních systémů je obrovský, a přitom na něm není žádný hlavní hráč, který by ovládal třeba jeho polovinu.
Máte představu, jak se bude vaše odvětví vyvíjet? Soustředí se firmy spíš na stávající trhy, nebo půjdou raději někam na Východ?
Pro nás je pořád nejzajímavější jít na západní trhy. Klienti vědí, co chtějí a kolik jsou za to ochotní zaplatit. Konkurence je velká, ale s relativně malým úsilím je možné oslovit velké množství koupěschopných zákazníků a navíc se vždycky s každým domluvíte anglicky. Proto jsou pro naši firmu pořád nejzajímavější ty trhy, kde jsme úspěšní dnes – Severní Amerika, západní Evropa, Austrálie.
Na Východ se tedy, přestože byste tam neměli konkurenci, nikdo z vás nechystá?
Zatím se na tyto oblasti nezaměřujeme. V takových zemích si musíte vybudovat zázemí, mít tam někoho, kdo se na místě domluví a dobře se v té zemi orientuje. Zvlášť například v Číně nebo Indii. Nejde to jen tak jednoduše z Brna přes internet. V dlouhodobém horizontu to možná je zajímavé, ale teď ne. Ani naši konkurenti se do těchto zemí nehrnou.
Na Východě vás brzdí nutnost vybudovat zázemí, které ve vyspělejších zemích jako internetová firma nepotřebujete. Přesto jste nedávno vybudovali pobočku ve Spojených státech. Proč?
Hlavně kvůli tomu, že jsme tam měli čím dál víc zakázek. Je to tak lepší. Spojené státy jsou od začátku jednou z našich hlavních zemí, co se týče prodeje, a i náš první zákazník byl odsud. Proto jsme začali v USA, ale do budoucna chceme mít pobočky i v dalších zemích.
Projevuje se i to, že chcete být víc vidět a nebýt „jen“ virtuální firmou odněkud z Evropy?
Ano. Dlouho jsme se prezentovali jako americká firma a spousta našich zákazníků teprve později zjistila, že nepocházíme z USA. Díky tomu, že jsme jim dokázali zajistit technickou podporu i pozdě v noci, nás vnímali jako seriózního partnera. Založením pobočky se spousta věcí změnila a společnost to posunulo hodně dopředu, hlavně co se marketingu a prodeje týče. Díky tomu, že v USA jsme, nás berou vážněji novináři i analytici. Podařilo se nám navázat kontakty s tamějšími odborníky z různých konzultačních firem a začali jsme si na trhu rychleji utvářet jméno. Ti lidé nás zmiňují v analýzách, což je pro nás spolu s referencemi stávajících klientů nejlepší reklama. Jen z kanceláře v Česku bychom to nedokázali. A má to i psychologický vliv. I když se Američané nebojí nakupovat ze zahraničí a nejsou nijak zvlášť patriotičtí, tak když s nimi mluví americký obchodník bez přízvuku, který zná prostředí, je to lepší. Zvyšuje to naši důvěryhodnost.