Se začátkem semestru si spousta studentů klade otázku, co vybrat z nabídky volitelných předmětů. Nejistota je tím větší, čím specializovanější jejich obor je.
Pomoct s výběrem by jim měl nový projekt Ústavu experimentální biologie
Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity. „S jeho pomocí chceme
studentům usnadnit orientaci v nabídce kurzů tak, aby bylo jednoduché
zjistit, které z nich je vhodné absolvovat, aby se mohli profilovat
podle svých osobních preferencí,“ vysvětluje ředitel ústavu Jan Šmarda
poslání projektu, pro nějž se používá zkratka MOSSEB. Ta shrnuje celý
název, který zní Modulární struktura studia experimentální biologie.
I když se to možná zdá nepravděpodobné, vyznat se v nabídce předmětů
opravdu není jednoduché. Jen obory garantované ústavem experimentální
biologie jich posluchačům nabízejí přes 200. Klíčové je proto jejich
rozdělení do modulů, jichž vzniklo 28. „To znamená, že studenti se
mohou profilovat 28 různými směry,“ doplňuje Šmarda. Uvedení projektu
do praxe by pak mohlo vypadat třeba takto: Posluchač studuje obecnou
biologii, ale protože jde o obor široký, tak se většinou stane, že jej
zajímá jen její určitá část, například nádorová biologie. Tu může najít
v seznamu modulů a vyhledat si pod tímto zaměřením i jednotlivé kurzy,
které se k tématu vztahují. „Jde nám o to, abychom podchytili zájem
studentů. Zdaleka ne každý je motivovaný, a proto nechceme ztratit ty,
kteří jsou,“ poukazuje Jan Šmarda na záměr, s nímž pracovníci ústavu
novinku postupně zavádějí.
Zmíněná nádorová biologie patří do skupiny modulů zaměřených na
biologii člověka a živočichů. Další skupiny modulů se orientují
například na biologii mikroorganismů, biologii rostlin nebo mají povahu
interdisciplinární, jako třeba moduly zaměřené na bioinformatiku nebo
bioetiku. Doplňují je ještě skupiny základních a obecně orientovaných
disciplín a metodických modulů. Všechno je postaveno tak, že by se
studenti ve dvou předmětech neměli učit totéž. Pedagogové jejich obsah
totiž mezi sebou vzájemně konzultují.
Když pracovníci ústavu moduly tvořili, přišli na to, že ne všechny jsou
si co do počtu předmětů rovny. „Překvapilo mě, že jsme nabízeli málo
předmětů například u genetiky živočichů. Přitom jde o velmi důležitý a
perspektivní obor,“ dává příklad ředitel ústavu experimentální
biologie. Nedostatky odstranili tvůrci projektu tak, že tam, kde
scházely, vytvořili předměty nové. Dohromady jich vzniklo 37. Ty, pro
jejichž výuku se nenašli odborníci na univerzitě, budou vyučovat lidé z
brněnských partnerských institucí – Mendelovy univerzity, Veterinární a
farmaceutické univerzity, Fakultní nemocnice Brno a Masarykova
onkologického ústavu. Najít vhodné vyučující nebylo podle Jana Šmardy
příliš obtížné. „Příjemně mě překvapilo, jak ochotně nabídku zapojit se
do tohoto projektu přijali.“
Projekt MOSSEB odstartoval loni v červenci. Některé nové nebo inovované
předměty už si studenti zapisovat mohou, na tvorbě jiných se ještě
pracuje. Pro přihlašování do nich v zásadě neplatí žádná omezení,
nejsou striktně určené jen pro studenty bakalářských nebo magisterských
oborů. Pouze ty náročnější mají prerekvizitu. Jejich kompletní přehled,
stejně jako výpis všech modulů a další informace o projektu, najdou
zájemci na novém výukovém portálu http://www.sci.muni.cz/mosseb/.
Hlavní novinky
MU uspěla se čtyřmi strategickými projekty za 600 milionů korun
Ve výzvě Operačního programu Jan Amos Komenský zaměřené na společenské a humanitní vědy jsou doporučeny k financování čtyři projekty z Masarykovy...