Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D., vedoucí katedry environmentálních studií na FSS, Environmental and Resource Management, Ljubljana, Slovinsko, 10. - 24. 7. 2005
Tato letní škola je společnou iniciativou institucí sdružených v Utrechtské síti univerzit. Škola je určena zejména studentům magisterských a doktorských programů, které nemusí být nutně specializovány na problematiku životního prostředí. Program proto předkládá účastníkům informace o širokém spektru environmentálních témat – znečištění ovzduší a globální změně prostředí, managementu vodních zdrojů, ochraně půdy, zemědělství a produkci potravin, udržitelném hospodaření se zdroji energie a využití geografických informačních systémů. Tyto informace jsou doprovázeny přednáškami o environmentálních aspektech veřejné správy, managementu lidských zdrojů, architektury a práva.
Jedním z cílů letní školy je vytvořit podmínky pro týmovou práci všech účastníků. Podstatnou součástí programu jsou proto skupinové workshopy, během kterých studenti řeší případové studie. Během programu jsou rovněž organizovány tematické exkurze. Letos se účastníci v terénu seznámili s environmentální situací povodí řeky Dragonja, těžbou olova v oblasti Mežici a dopadem energetického průmyslu v oblasti Velenji na životní prostředí. Druhého ročníku této letní školy, pořádané Univerzitou v Ljubljani, se zúčastnilo 37 studentů z univerzit 12 zemí.
Tato letní škola je společnou iniciativou institucí sdružených v Utrechtské síti univerzit. Škola je určena zejména studentům magisterských a doktorských programů, které nemusí být nutně specializovány na problematiku životního prostředí. Program proto předkládá účastníkům informace o širokém spektru environmentálních témat – znečištění ovzduší a globální změně prostředí, managementu vodních zdrojů, ochraně půdy, zemědělství a produkci potravin, udržitelném hospodaření se zdroji energie a využití geografických informačních systémů. Tyto informace jsou doprovázeny přednáškami o environmentálních aspektech veřejné správy, managementu lidských zdrojů, architektury a práva.
Jedním z cílů letní školy je vytvořit podmínky pro týmovou práci všech účastníků. Podstatnou součástí programu jsou proto skupinové workshopy, během kterých studenti řeší případové studie. Během programu jsou rovněž organizovány tematické exkurze. Letos se účastníci v terénu seznámili s environmentální situací povodí řeky Dragonja, těžbou olova v oblasti Mežici a dopadem energetického průmyslu v oblasti Velenji na životní prostředí. Druhého ročníku této letní školy, pořádané Univerzitou v Ljubljani, se zúčastnilo 37 studentů z univerzit 12 zemí.
Dalibor Jenne, student FSS, EU - Dimensions and Responsibilities, Wroclaw, Polsko, 18. - 31. 7. 2005
Letní školy se zúčastnilo celkem 40 studentů z Polska, Německa, Čech a Ukrajiny. Byl nám nabídnut bohatý program, který se skládal zejména z bloků přednášek, týkajících se zvláště evropské integrace, ale také některých historických a politologických problémů Polska. Ve volném čase si mohl každý zvolit takovou náplň, jakou uznal za vhodnou – někteří navštěvovali kulturní a jiné památky, jíní se oddávali zkoumání tajů polských hospůdek. V polovině kurzu jsme jeli na třídenní výlet do polských Krkonoš, který i přes velice zanícený (a tedy zároveň mírně zdlouhavý a únavný) projev naší paní průvodkyně, stál za to. Letní škola byla díky jejímu řediteli, panu profesoru Chmielewskému, velice dobře organizována a co se týče mne, nemohl jsem si na nic stěžovat. Velice mě zaujala celková koncepce, neboť veškerý program včetně ubytování, stravy a cestovného byl studentům hrazen, což z této školy činí, samozřejmě díky štědrosti sponzorů, velice unikátní a exkluzivní podnik. Rovněž mě pozitivně překvapilo město Wroclaw, které je velice moderní, ale zároveň plné krásných starobylých památek. Nemohu také nepřipomenout naši návštěvu na českém a německém konzulátu ve Wroclawi. Mimo mnoha zajímavých přednášek byl pro mě asi největším přínosem kontakt se zahraničními studenty. Debaty, které jsme měli možnost spolu vést, byly často velice podnětné a poučné. Účast na letní škole mi rovněž umožnila blíže poznat polskou kulturu a zdejší společnost, což radikálně změnilo některé mé zažité stereotypy o této zemi.
Letní školy se zúčastnilo celkem 40 studentů z Polska, Německa, Čech a Ukrajiny. Byl nám nabídnut bohatý program, který se skládal zejména z bloků přednášek, týkajících se zvláště evropské integrace, ale také některých historických a politologických problémů Polska. Ve volném čase si mohl každý zvolit takovou náplň, jakou uznal za vhodnou – někteří navštěvovali kulturní a jiné památky, jíní se oddávali zkoumání tajů polských hospůdek. V polovině kurzu jsme jeli na třídenní výlet do polských Krkonoš, který i přes velice zanícený (a tedy zároveň mírně zdlouhavý a únavný) projev naší paní průvodkyně, stál za to. Letní škola byla díky jejímu řediteli, panu profesoru Chmielewskému, velice dobře organizována a co se týče mne, nemohl jsem si na nic stěžovat. Velice mě zaujala celková koncepce, neboť veškerý program včetně ubytování, stravy a cestovného byl studentům hrazen, což z této školy činí, samozřejmě díky štědrosti sponzorů, velice unikátní a exkluzivní podnik. Rovněž mě pozitivně překvapilo město Wroclaw, které je velice moderní, ale zároveň plné krásných starobylých památek. Nemohu také nepřipomenout naši návštěvu na českém a německém konzulátu ve Wroclawi. Mimo mnoha zajímavých přednášek byl pro mě asi největším přínosem kontakt se zahraničními studenty. Debaty, které jsme měli možnost spolu vést, byly často velice podnětné a poučné. Účast na letní škole mi rovněž umožnila blíže poznat polskou kulturu a zdejší společnost, což radikálně změnilo některé mé zažité stereotypy o této zemi.
Pavla Hrdličková, studentka LF, Medical Summer School – Infectious Diseases, Utrecht, Nizozemí, 18. – 27. 7. 2005
Centrum zahraničních studií na jaře nabízelo jedno místo letní školy infekčního lékařství pro studenta LF. Přihlásila jsem se na poslední chvíli a zjistila, že jsem jediný zájemce. Dvoutýdenní letní škola se konala v překrásném městě Utrecht, bohatém na typickou holandskou historickou, ale také moderní architekturu. Tamní lékařská univerzita sídlí v moderní budově propojené s nemocnicí. V nemocnici mě nejvíce zaujala vstupní hala s recepcí, rozdělená do několika chodeb s kavárnami, malými obchůdky, posezeními pod palmami a kaktusy. Pacienti zde trávili odpolední čas se svými příbuznými a blízkými.
Náplní kurzu bylo několik hlavních témat z infekčního lékařství: pneumonie, tuberkulóza, HIV, malárie, hepatitida, rezistence na antibiotika a dále několik doplňujících cvičení z mikrobiologie, epidemiologie a rentgenologie. V zahajovacím hodinovém testu jsme řešili několik anamnéz pacientů. Naším úkolem bylo zamyslet se nad možnou diagnózou, vyšetřeními, terapií apod. Stejným testem jsme kurz zakončovali. Každý den kurzu jsme v malých skupinkách zpracovávali prezentaci přiděleného teoretického pacienta a odpovídali na zadané otázky. Odpoledne byla věnována přednáškám, diskuzím a cvičením. Vedli je odborníci z různých odvětví blízkých infekčnímu lékařství, kteří zajistili vysokou úroveň výuky.
Kurz mi také umožnil setkat se se zajímavými lidmi z celého světa. O účastníky se starala organizační skupina asi deseti holandských studentek, které zajišťovaly i kulturní a poznávací výlety. Mým největším zážitkem bylo patrně kolo – typický holandský způsob přepravy. Za celou dobu jsem nevyjela jediný kopec a ztratit se v té ploše bylo víc než snadné, ale na druhou stranu díky této placatosti a masivní cyklistice je Holandsko naprosto bezbariérové a je jedno, jestli máte dvě kola uspořádána za sebou nebo vedle sebe, tedy jedete-li na bicyklu nebo vozíčku.
Centrum zahraničních studií na jaře nabízelo jedno místo letní školy infekčního lékařství pro studenta LF. Přihlásila jsem se na poslední chvíli a zjistila, že jsem jediný zájemce. Dvoutýdenní letní škola se konala v překrásném městě Utrecht, bohatém na typickou holandskou historickou, ale také moderní architekturu. Tamní lékařská univerzita sídlí v moderní budově propojené s nemocnicí. V nemocnici mě nejvíce zaujala vstupní hala s recepcí, rozdělená do několika chodeb s kavárnami, malými obchůdky, posezeními pod palmami a kaktusy. Pacienti zde trávili odpolední čas se svými příbuznými a blízkými.
Náplní kurzu bylo několik hlavních témat z infekčního lékařství: pneumonie, tuberkulóza, HIV, malárie, hepatitida, rezistence na antibiotika a dále několik doplňujících cvičení z mikrobiologie, epidemiologie a rentgenologie. V zahajovacím hodinovém testu jsme řešili několik anamnéz pacientů. Naším úkolem bylo zamyslet se nad možnou diagnózou, vyšetřeními, terapií apod. Stejným testem jsme kurz zakončovali. Každý den kurzu jsme v malých skupinkách zpracovávali prezentaci přiděleného teoretického pacienta a odpovídali na zadané otázky. Odpoledne byla věnována přednáškám, diskuzím a cvičením. Vedli je odborníci z různých odvětví blízkých infekčnímu lékařství, kteří zajistili vysokou úroveň výuky.
Kurz mi také umožnil setkat se se zajímavými lidmi z celého světa. O účastníky se starala organizační skupina asi deseti holandských studentek, které zajišťovaly i kulturní a poznávací výlety. Mým největším zážitkem bylo patrně kolo – typický holandský způsob přepravy. Za celou dobu jsem nevyjela jediný kopec a ztratit se v té ploše bylo víc než snadné, ale na druhou stranu díky této placatosti a masivní cyklistice je Holandsko naprosto bezbariérové a je jedno, jestli máte dvě kola uspořádána za sebou nebo vedle sebe, tedy jedete-li na bicyklu nebo vozíčku.
Mgr. Kristýna Křížová, studentka FSS a odborná pracovnice v Institutu pro výzkum reprodukce a integrace společnosti při FSS, Human Rights: Cultural Pluralism against Racism and Xenophobia, Ripatransone, Itálie, 3. – 17. 7. 2005
Škola a v létě? Proč ne. Já jsem měla možnost zúčastnit se Letní školy organizované Utrechtskou sítí univerzit. Na této letní škole se nás, studentů, sešlo něco přes šedesát a nechyběli ani mimoevropští studenti z Austrálie, Kanady a USA. První týden probíhala výuka, samozřejmě v angličtině, dopoledne i odpoledne, každý den (kromě uvítacího pondělí) byl věnován společensko-vědnímu oboru a jeho pohledu na problematiku lidských práv. Jednalo se o antropologii, politologii, sociologii, právo, filozofii a mezinárodní vztahy. Druhý týden byl převážně věnován tematickým seminářům (např. o ženských právech, minoritách v EU) a studentským prezentacím – na těchto prezentacích bylo úkolem představit nějaký problém související s porušováním lidských práv.
Největším přínosem této letní školy pro mě zřejmě bylo rozšíření obzorů, a to nejen v oblasti lidských práv. Během každodenní komunikace se studenty a profesory bylo možné získat mnoho informací navíc – odkazů a kontaktů, na zajímavé případy, knihy a v neposlední řadě i lidi. Kromě toho to byla jedinečná možnost, jak strávit dva týdny na místě, kam bych se s největší pravděpodobností nikdy nepodívala, poznat novou kulturu, nové lidi a za relativně malý obnos – tento rok byl příspěvek ze strany studenta 100 euro. Tuto letní školu bych však doporučila hlavně studentům magisterských programů, pro doktorandy není úroveň zcela adekvátní.
Jana Tomečková, studentka FF MU, Dutch Society and Culture, Utrecht, Nizozemí, 18. 7. – 12. 8. 2005
Utrechtská univerzita v Holandsku mi nabídla opravdu bohatý program. Vedle zajímavých přednášek, které se týkaly politického systému, drogové politiky, imigrace, umění či literatury, jsme se zúčastnili také mnoha aktivit a exkurzí, například jízdy na kole v národním parku, barbecue nebo výletu na lodi po místních kanálech. Také jsme měli možnost navštívit Haag. V rámci programu jsou krom toho nabízeny kurzy holandštiny či besedy na aktuální témata. Kladem této školy je také její umístění v historickém jádru města, dobrá organizovanost i vstřícný přístup vyučujících. Jediným problémem pro mě bylo obstarat si kolo, které je v Holandsku mezi studenty nejběžnějším dopravním prostředkem. Musím říci, že jako jedinou Češku v tomto kurzu mě překvapil malý zájem českých studentů, neboť kvalita výuky i doprovodného programu byla opravdu na vysoké úrovni a zážitky, které si odtud člověk odveze, jsou nezapomenutelné.
Utrechtská univerzita v Holandsku mi nabídla opravdu bohatý program. Vedle zajímavých přednášek, které se týkaly politického systému, drogové politiky, imigrace, umění či literatury, jsme se zúčastnili také mnoha aktivit a exkurzí, například jízdy na kole v národním parku, barbecue nebo výletu na lodi po místních kanálech. Také jsme měli možnost navštívit Haag. V rámci programu jsou krom toho nabízeny kurzy holandštiny či besedy na aktuální témata. Kladem této školy je také její umístění v historickém jádru města, dobrá organizovanost i vstřícný přístup vyučujících. Jediným problémem pro mě bylo obstarat si kolo, které je v Holandsku mezi studenty nejběžnějším dopravním prostředkem. Musím říci, že jako jedinou Češku v tomto kurzu mě překvapil malý zájem českých studentů, neboť kvalita výuky i doprovodného programu byla opravdu na vysoké úrovni a zážitky, které si odtud člověk odveze, jsou nezapomenutelné.