Takovou otázku si položil poslední ročník konference Současná úloha a postavení studentů na vysokých školách, pořádaný koncem listopadu Akademickým centrem studentských aktivit (ACSA) v prostorách rektorátu VUT. Tématem setkání bylo totiž studentské hodnocení kvality. Konference se zúčastnilo víc než sto padesát studentů i pedagogů z třiadvaceti českých vysokých škol.

Během dvoudenního programu se mohli účastníci dozvědět, co je to vůbec kvalita vysokých škol, jak je organizováno její studentské hodnocení na různých školách a jakými způsoby lze toto hodnocení provádět. Posluchači byli rovněž informováni o sociologických principech při výběru formy hodnocení, o metodice dotazování a o způsobech, jak přimět studenty, aby dotazník vyplnili. Vyslechli si také doporučení, jak s výsledky hodnocení pracovat. „Ve více než dvou třetinách zemí Evropské unie se studenti účastní hodnoticích procesů na většině úrovní a doporučení expertů OECD říká, že účast studentů zvyšuje legitimitu procesu hodnocení,“ vysvětlovala Věra Šťastná z odboru vysokých škol ministerstva školství důležitost podílu studentů na těchto aktivitách.

O vztahu studentského hodnocení kvality a sociologie, reprezentativnosti výzkumu a anketách hovořil na konferenci i doktorský student sociologie z Fakulty sociálních studií MU Dušan Janák. „Myslím, že studentské hodnocení kvality se zbytečně zvrhává ve známkování učitelů jejich studenty. Zatím není vyjasněný status takového typu hodnocení a většina zainteresovaných subjektů je k němu nedůvěřivá,“ komentoval situaci Janák.

Jako největší problém vnímali přítomní nedostatečnou práci s výsledky studentského hodnocení kvality. „Při hodnocení pedagogů je důležité, aby si výsledky zpracovali nejdříve sami pro sebe, je nutné též jasně prezentovat prováděná opatření. Studentské hodnocení kvality by také nemělo být jediným podílem studentů na samosprávě vysokých škol,“ je uvedeno v závěrech konference.