Pro maloobchod bude letošní rok hodně specifický, může se stát i určitou zatěžkávací zkouškou jeho (ne)stability. Výhodu větší šance na přežití budou mít maloobchodníci či franšízanti, za kterými stojí nadnárodní řetězce s rozsáhlou distribuční sítí a paralelní e-commerce platformou. Existenční problémy naopak budou mít menší tuzemští obchodníci závislí na kontaktním prodeji, některé specializované obchody a další jednotky bez silného finančního zázemí.
Toto se bude týkat i prodejců sídlících například pod jednou střechou ekonomicky stabilního nákupního centra, někteří budou velmi pravděpodobně nuceni z trhu odejít. Opět se v nákupních centrech setkáme se stavem, na který jsme již zhruba sedm osm let téměř nebyli zvyklí – obchodní plochy s mříží, reklamním plakátem a nápisem oznamujícím změnu majitele a datum otevření nové prodejny.
Do jaké míry tato situace nastane, bude záležet na délce uvalených opatření a jejích případných změnách. Česká republika je v tomto ohledu zatím v Evropě nejvíce restriktivní, plánované otevírání obchodů podle velikosti prodejní plochy mezi 20. dubnem a 8. červnem bude mít velmi negativní až likvidační dopad na řadu maloobchodních jednotek. Velká nákupní centra se tak mohou cítit právem poškozena oproti ostatním ekonomickým subjektům, pro tříměsíční zákaz prodeje není, i s ohledem na situaci v okolních zemích, žádný závažný důvod.
Současný stav podstatně urychlí expanzi a zvýší podíl e-commerce na celkovém realizovaném maloobchodním obratu - pětinový podíl, který měl být podle dřívějších úvah dosažen v druhé polovině nastávající dekády, bude pravděpodobně dosažen už do dvou či tří let. Někteří podnikatelé se pokusí natrvalo přesunout do on-line prostředí, protože nebudou chtít riskovat menší zájem zákazníků po uvolnění opatření.
Všichni současnou situaci však zcela jistě nepřežijí, dojde k přeskupení, selekci a určitému (i pozitivnímu) pročištění trhu. Vyšší akceptace on-line nákupní platformy českou populací bude také záležet na ochotě obchodníků zvyšovat náklady na stále se zvyšující nároky spotřebitelů na požadované pohodlí, rychlost a kvalitu.
Přes stále velmi kritickou situaci však nebude důvod, aby česká společnost na kamenný maloobchod a jeho nesporné výhody zanevřela. Shodou okolností jsme s kolegy na podzim minulého a na začátku letošního roku realizovali výzkum mezi nejmladší populací, tzv. Generací Z.
Na vzorku více než dvou tisíc respondentů napříč celou republikou jsme (i poněkud překvapivě) zjistili, že pokud už se mladí lidé skutečně rozhodují mezi kamenným obchodem v nákupním centru, na nákupní třídě a podobně a nákupem on-line, tak výrazně převažuje obliba kamenného obchodu. I proto se domnívám, že po pominutí současných omezení se do nákupních center a kamenných obchodů vrátí všechny generace bez rozdílu, čemuž pomohou mimo jiné i mimosezónní pokrizové výprodeje, slevy, promoakce a další aktivity.
Velká a prosperující nákupní centra, která jsou fenoménem tuzemského maloobchodu již po dvě desetiletí, a fungují jako ekonomické celky, situaci zvládnou, i přes častou nutnost splácet závazky, například bankám. Jiná situace bude u nájemců - některé obchody lidé naleznou ve zcela jiné ekonomické kondici, než na kterou u nich byli ještě na začátku března zvyklí, respektive je nenaleznou vůbec.
Autor působí na Katedře regionální ekonomie a správy Ekonomicko-správní fakulty MU.