Na otázku, zda lze dvakrát vstoupit do téže řeky, známe odpověď již více než dvacet pět století. Navzdory časem prověřené moudrosti se tu a tam setkáváme v běžných i svátečních okamžicích lidského života s momenty návratů a v naší mysli se mohou vynořit úvahy o stabilitě či proměnách opakovaných jevů. Ba o to více, jedná-li se opětně o aktivitu úspěšnou a záslužnou.
Není to tak dávno, co se na stránkách univerzitních novin objevila zpráva o vysokém ocenění Pěveckého sboru Masarykovy univerzity Unií českých pěveckých sborů a udělení titulu Sbor roku 2007. Uvážíme-li, že v té době mělo toto univerzitní těleso za sebou necelé tři roky umělecké činnosti, je obdivuhodné, v jak krátké době vryli mladí zpěváci v čele se svým dirigentem výraznou stopu do oblasti sborové interpretace. A přestože „vše plyne“ dál, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity získal 17. listopadu 2011 opět titul Sbor roku 2010. Nejvyšší ocenění UČPS převzal dirigent Michal Vajda v Národním domě na pražských Vinohradech při příležitosti koncertu STUDENTI SAMETU, konaného v rámci Festaacademica 2011. Stalo se to den poté, co zazněla v plně obsazeném sále brněnského Besedního domu světová premiéra oratoria Nostradamus, jehož autorem je hudební skladatel a profesor Masarykovy univerzity Michal Košut. Součástí celovečerního programu byla také oblíbená Janáčkova kantáta Otčenáš. Pěvecký sbor MU tvořil vedle členů Filharmonie Brno, pěveckých a instrumentálních sólistů významnou složku hudebního projektu.
Od posledního ocenění sboristů nejvyšší institucí českého sborového umění ušlo pěvecké těleso pozoruhodnou cestu. Sbor se zúčastnil řady prestižních soutěží a festivalů, na nichž získal vždy jen nejvyšší ocenění; zpěváci si do Brna přivezli nejednou pohár nejlepšího účastníka soutěže (např. Grand Prix IFAS 2010, Grand Prix Canti Veris Praga 2009, významná ocenění na sborovém festivalu ve švýcarském Montreux v roce 2008).
Své umění prezentují na samostatných koncertech, na nichž zaznívá sborová tvorba a capella (od období renesance až po současnost), v oblasti vokálně instrumentální tvorby sbor úspěšně spolupracoval s profesionálními hudebními tělesy či sólovými interprety (např. komorním sdružením Ensemble Opera Diversa, Filharmonií Brno, Komorní filharmonií Pardubice, Filharmonií B. Martinů ve Zlíně). Vydal své druhé profilové CD s názvem Pěvecký sbor Masarykovy univerzity. The best of 2006–2009. S brněnskou a zlínskou filharmonií se podílel na natáčení filmové hudby, v Mahenově divadle účinkoval v pořadu České hlavičky, přenášeném Českou televizí atd.
Vystoupení členů Pěveckého sboru Masarykovy univerzity se stala trvalou součástí hudebního života nejen naší alma mater, ale také širší brněnské i mimobrněnské hudbymilovné veřejnosti. Sbor pravidelně pořádá koncerty při příležitosti Dne boje za svobodu a demokracii, svou interpretací těší posluchače v předvánočním a jarním období při nejrůznějších událostech na univerzitě i ve městě. Umělecký profil tělesa se utváří na podkladě uvážené volby repertoáru, interpretačně i posluchačsky přitažlivých projektů a především systematické a poctivé umělecké práce, osobní a kolektivní kázně. Nutno podotknout, že vše se děje za morální a hmotné podpory Pedagogické fakulty MU, která spolu s Katedrou hudební výchovy umožňuje kvalitní a stabilní zázemí pro činnost sboru.
Inu – přestože mladí zpěváci se svým dirigentem vstoupili po třech letech opět do stejné řeky, tentokrát byli omýváni odlišnými proudy. Do dalšího putování jim popřejme dostatek čisté pramenité vody…
Autorka je docentkou na Katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty MU.