Pěvecký sbor Masarykovy univerzity už se úspěšně předvedl na mnoha pódiích, loni si třeba odvezl titul absolutního vítěze Grand Prix z mezinárodního festivalu sborů Montreaux Choral Festival ve Švýcarsku. Teď dostal jiný velký úkol. V pátek 24. března se v Národním divadle Brno koná premiéra opery Láska na dálku finské autorky Kaija Saariaho, kterou dostal sbor celou na starost. Bude tak vystupovat bez toho, aniž by měl v zádech domácí divadelní zpěváky.
Pro členy sboru, jichž se v Janáčkově divadle objeví při představení přesně 57, to nejdřív znamenalo osvojit si věci, na které nejsou úplně zvyklí. „Zorganizovali jsme kvůli tomu speciální soustředění, museli jsme se proškolit v intonačních disciplínách a vůbec se naučit číst materiály, ze kterých zpíváme,“ naznačuje sbormistr tělesa Michal Vajda jednu část rozsáhlých příprav.
O tom, že by mohl sbor v opeře účinkovat, ví jeho vedoucí někdy od roku 2015. Taková představení se totiž chystají s velkým předstihem. Sbor už se navíc osvědčil dříve. Jeho členové zpívají také v opeře Hry o Marii od Bohuslava Martinů, která se v tomtéž divadle bude hrát ještě 13. dubna.
V představení s názvem Láska na dálku bude ovšem role uskupení daleko rozsáhlejší. „Opera není napsaná jako ryze sborová, ale sborového zastoupení je tam požehnaně. A nejde jen o zpěv samotný. Obsahuje také hodně jiného jevištního projevu, zpěváci vyjadřují postoje a emoce hlavních postav. I když nezpívají, jsou na scéně pořád,“ přidává podrobnosti Vajda.
Se svými svěřenci je sbormistr zvyklý spíš na klasický sborový repertoár než na soudobá operní díla. O to zajímavější zkušenost to ale je. Ačkoliv to pro sbor znamená, že v posledních týdnech tráví v divadle skoro každý den.
Standardní zkoušky trvají tři hodiny, v divadle se ale zkouší čtyři hodiny a ještě to není všechno. „Dorazit musíme minimálně o hodinu dřív, protože musíme do maskérny a obléct si kostýmy,“ dodává Vajda.
Jak se povedly kostýmy či scéna a co všechno dovede Pěvecký sbor Masarykovy univerzity předvést, se bude každý moct osobně přesvědčit od pátku 24. března, kdy se v Janáčkově divadle koná česká premiéra opery. Reprízy jsou naplánované na 28., 30. a 31. března a 5. dubna. Na posledním březnovém termínu by se měla objevil sama autorka opery.