V rozhovoru pro týdeník Respekt v říjnu minulého roku jste řekl, že byste uvítal flexibilnější systém vysokoškolského vzdělávání pro učitele. Takový systém by například umožnil „vstoupit do učitelství fyziky a chemie třeba bakalářským absolventům přírodovědeckých fakult, ale také bakalářům chemie z technických vysokých škol“.
Pro dnešní maturanty je mnohem těžší, než tomu bylo dříve, se pro učitelskou kariéru rozhodnout jen kvůli přesvědčení „Já budu učitelem“. Je to logické, povolání si v současné době volí s perspektivou delšího života i předpokladu více změn na trhu práce, než jejich vrstevníci před 30 nebo 40 lety. Na pedagogické fakulty se tak studenti často hlásí jako na pojistku pro případ, že jim nevyjde přihláška na preferovaný obor. Ti pak buď nedostudují, protože se později dostanou na svůj vysněný obor, anebo dostudují, ale pak je učitelská profese netáhne. Proto by bylo docela rozumné, obzvláště v současné době, kdy máme nedostatek učitelů především přírodovědných oborů, povolit například absolventům bakalářského studia technického směru, kteří v průběhu studia zjistí, že je to táhne k vyučování, dostudovat magisterský stupeň pedagogické fakulty. Kolega Štefl je hodně radikální v tom, že by zkrátil přípravu studentů, kteří přicházejí odjinud, na úplné minimum. Já si myslím, že se ten systém nemá měnit takto revolučně, ale bylo by rozumnější zachovat standardní model bakalář na technické fakultě + magistr na pedagogické fakultě.
Přečtěte si celý rozhovor s Mikulášem Bekem na webu The Student Times.