Michaela Stündlová studuje estetiku. Praxi sbírá v kroužcích pro děti a přivydělává si v bistru s italskými těstovinami nebo jako průvodkyně v galerii. Její školní týden se dá rozdělit do dvou bloků podle toho, kterému ze dvou svých studií se zrovna věnuje.
Prvním z nich je Estetika a kulturní studia. „Mám spoustu zajímavých předmětů, i když se to na první pohled nemusí zdát. V Psychologii umění rozebíráme to, jak vypadají umělecká díla v kontextu jejich autorů. Zjednodušeně řečeno, jak se osobnost autora na díle podepsala,“ vysvětluje studentka.
Obor ji opravdu zajímá, a tak si hodně vybírá nepovinné předměty. „Zapsala jsem si třeba předmět Moravská lidová píseň, který se učí v pondělí v šest večer, a i když je to hlavně teorie, neskutečně mě to baví. 15 let jsem zpívala ve sboru, ale o teorii hudby jsem nic nevěděla. Teď znám celé pozadí tohoto fenoménu,“ pochvaluje si Michaela.
Jejím velkým koníčkem je antika a antická filozofie a daří se jí ho dostat i do studia. V úterý dochází na hodiny starší řecké filozofie, a aby toho nebylo málo, ve středu se chodí učit klasickou řečtinu. „V předcházejícím semestru jsem absolvovala kurz klasické řecké filozofie, která na předsokratiky navazuje. O antiku jsem se opírala ve své bakalářce a vlastně i v magisterce, kterou mám rozepsanou. Dokázala jsem to ale využít třeba i v řadě seminárek,“ říká s tím, že v hodinách hlavně rozebírají staré texty, někdy přímo v řečtině.
Zároveň s odbornou estetikou Michaela studuje ještě učitelství estetické výchovy pro střední školy. Stát se učitelkou ale neplánuje, je velkou zastánkyní domácího vzdělávání a obecně větší svobody v procesu vzdělávání.
„Kromě nechuti za všechno děti známkovat je omezující i to, že bych mohla potenciálně učit jen estetiku, což by přicházelo v úvahu pouze na umělecko-průmyslových středních školách, na nic jiného nebudu mít aprobaci. Orientuju se tedy spíše na volnočasové vzdělávání, které mě navíc dost baví,“ vysvětluje studentka.
Ve středu odpoledne pravidelně vede kroužky výtvarné výchovy a orientálních tanců ve středisku volného času Lata v Žabovřeskách. První hodinu tak s mladšími dětmi buď trénuje některou výtvarnou techniku, nebo vyrábí něco z keramiky. Půlhodinová pauza většinou padne na úklid zaneřáděné učebny a už přichází starší děvčata na trénink orientálních tanců. Večer jede Michaela unavená domů a padne do postele. I když je to náročné, práce s dětmi ji nabíjí energií, bez které by bylo mnohem obtížnější celý týden zvládat.
Vedle praktické práce mezi dětmi musí Michaela absolvovat i výuku zaměřenou na pedagogiku. „Hned v pondělí ráno mám psychologii pro učitele, ve středu dopoledne pak základy pedagogiky. Z tohoto předmětu si odnáším hlavně obecný vhled do českého školství, který mě dříve zas tolik nezajímal. Hodně praktická je pak didaktika estetické výchovy, kde se učíme, jak reálně estetiku učit, a sami si zkoušíme třeba malovat různými částmi těla,“ popisuje Michaela.
V nabitém rozvrhu pravidelně nachází čas i na brigádu. V čase oběda, většinou od jedenácti do dvou hodin, chodí pomáhat do těstovinového bistra Pastificio na Zelném trhu, kde stojí buď u plotny, nebo obsluhuje zákazníky. „Už jsem se stala závislou na čerstvých těstovinách. Výhoda je, že nemusím tak často vařit doma a navíc se v bistru najím kvalitně,“ směje se studentka. Většinou se tam dostane tak třikrát týdně.
Svou vášeň pro umění přetavila Michaela i v občasné brigády v Moravské galerii, kam chodí dělat komentované prohlídky výstav nebo výtvarné dílny pro školy a školky. Během podzimu pak zvládla celkem dvanáct prohlídek na výstavě Slovanské epopeje od Alfonse Muchy na výstavišti. Třináctou pak musela přidat ještě pro všechny kamarády a známé, kteří se na populární výstavu pořád vyptávali.
Než dokončí studium, bude Michaela muset zpracovat ještě dvě diplomové práce, přesto se už teď chystá na vedení tanečně výtvarného letního tábora a chodí na potřebná školení. Na odpočinek má čas aspoň o víkendu, který tráví buď v rodném Uherském Hradišti, nebo na vyjížďce na koni.