Co před třemi lety vypadalo jako geekovský festival odehrávající se tehdy v zavírajícím Kině Art se rozjelo v prestižní akci, na niž zavítá i několik stovek návštěvníků z řad hráčů, vývojářů, akademiků či designérů. Třetí level herního festivalu Gamer Pie pořádaný spolkem MU Game Studies se uskutečnil na konci března v prostorách brněnského Impact Hubu.
Když jsem měl někdy na přelomu tisíciletí svůj první počítač, bavil mě Need For Speed, Half-Life a adventura Horké léto. Postupně jsem se s odbočkami vyprofiloval v milovníka klasických point-and-click adventur - tedy her, ve kterých myší ovládáte hrdinu, který se pohybuje po obrazovce a sbírá různé předměty a řeší úkoly a hlavolamy.
Díky Šimonu Kouzelníkovi nebo Indiana Jonesovi hledajícímu bájnou Atlantidu jsem se učil anglicky, specifický humor českých adventur od Tajemství Oslího ostrova, přes Dračí historii, Ve stínu havrana po Poldu mě zase formuje dodnes. Když jsem tedy zjistil, že je třetí ročník Gamer Pie zasvěcený zlaté éře českých adventur, musel jsem se do Impact Hubu vypravit.
Bocan je ale také jedním z hlavních vývojářů kultovní české adventury dabované Zdeňkem Izerem Horké léto. „Kluci mi říkají Rambo, holky zase kreténe.“ Věta, kterou v 90. letech znal každý český hráč. Vývojář na konferenci vzpomenul na punkové podmínky tehdejšího vývoje, které jsou ve srovnání s dnešními často gigantickými mainstreamovými studii úsměvné. Týmy pěti lidí, kdy se mnozí z členů ani nikdy nepotkali, psali si koresponďáky a hry programovali v herních obchodech po zavíračce, protože sami neměli počítač.
Jarek Kolář z dnes již zaniklé společnosti Pterodon (stojící za legendárním Vietcongem) obdobně zavzpomínal na vývoj adventury Tajemství Oslího ostrova, inspirované slavným The Secret of Monkey Island s hrdinou Guybrushem Threepwoodem. Kolář svoji nostalgickou přednášku, v níž se našla jak Duna, tak první Elder Scrolls nebo Another World, zakončil výzvou, aby se Brno stalo evropským centrem vývoje her, načež mu moderátor Lukáš Grygar opáčil, že Praha bude zcela jistě nápomocna.
Do třetice veteránů herního průmysl promluvil i Vlaada Chvátil, autor známý především jako designér deskových her, jako je třeba Codenames nebo Through the Ages. Mimo jiné ale vyvíjel rovněž například legendární počítačové hry Fish Fillets nebo Original War.
Adventury v Česku pořád žijí
Že české adventury rozhodně nejsou na ústupu potvrdilo dnes už kultovní studio Amanita Design, které za sebou má Machinarium, tři díly Samorosta nebo Botaniculu. Zástupce studia na festivalu Radim Jurda představil nadcházející atmosferickou a logickou puzzle hru Creaks odehrávající se v tajemném domě s různými příšerami.
Slibně vypadala také psychologická hororová hra Someday You’ll Return od brněnských CBE Software, kterou si před publikem zahráli její tvůrci Jan Kavan a Lukáš Medek. Hororový příběh o otci, který hledá svoji dceru Stelu se odehrává v Chřibech a pohybuje se někde na pomezí adventury a interaktivního filmu. Krásou exteriérů připomíná před pár lety vydaný zahraniční Firewatch.
Na Gamer Pie přijeli i Martin Pohl a Lukáš Pekárek. Pohl je známý jako tvůrce nekorektních, krvavých, vulgárních, ale geniálních adventur Život není krásný, jejíž další díl s podtitulem Poslední exekuce autoři přijeli představit.
Festival toho ale nabídl daleko víc. Třeba možnost vyzkoušet si aktuální i legendární historické agentury, ponořit se do virtuální reality nebo zahrát si fotbálek proti umělé inteligenci.