Přejít na hlavní obsah

Když virtuální setkávání nestačí. Studenti EDUC kurzu přijeli do Brna

Že virtuální kurzy nejsou nudné a že i navzdory velké vzdálenosti mohou vzniknout nová přátelství, dokazuje meziuniverzitní kurz Příprava na frankofonní trh práce. Studenty čtyř evropských univerzit společná výuka natolik bavila, že se na konci semestru rozhodli neplánovaně přijet do Brna na závěrečnou prezentaci týmových projektů.

Někteří studenti a vyučující z univerzit v Pécsi a Paris Nanterre se rozhodli přijet na prezentaci závěrečných projektů do Brna.

Unikátní kurz zaměřený na kariérní poradenství a mezikulturní rozdíly spojené s trhem práce v evropských zemích vznikl díky alianci EDUC (European Digital UniverCity). Předmět je již třetím rokem nabízen v rámci sdruženého studijního programu Francouzština pro hospodářskou činnostVeřejná ekonomika a správa, který společně realizují Pedagogická a Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity. Kurz je mezi studenty velmi oblíbený – na výuce se totiž podílejí vyučující z univerzit v Brně, Pécsi, Rennes, Paris Nanterre a také Delphine Guillot, zkušená francouzská HR specialistka, která studentům se zájmem o práci ve frankofonních oblastech předává spoustu cenných zkušeností a rad z praxe.

S nápadem otevřít kurz přišla ještě před pandemií vyučující Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Hana Delalande a díky projektům EDUC později předmět zpřístupnila i studentům partnerských univerzit z Francie a Maďarska. „Snažíme se, aby byl pro studenty co nejvíc praktický a pomohl jim s přípravou při hledání práce. Proto se v kurzu zaměřujeme například na úpravu životopisu nebo přípravu na pohovor. Celkově vedeme studenty k tomu, aby se uměli lépe prodat a aby získali větší sebedůvěru, protože i takové zkušenosti jako vedení skautů mohou být pro životopis klíčové. A pozitivní zpětná vazba studentů ukazuje, že se nám to daří. Vidíme, že na konci kurzu jsou sebevědomější a mnohem lépe se orientují na místním i mezinárodním frankofonním trhu práce,“ přibližuje náplň kurzu Hana Delalande z MUNI.

To nejlepší na kurzu? Interkulturalita a osobní setkání

Kromě účasti na různých workshopech a přednáškách pracovali studenti v průběhu celého semestru také na skupinových projektech. V každé skupině byli zastoupeni studenti ze všech čtyř univerzit a jejich úkolem bylo na závěr celý projekt prezentovat ve francouzštině. Každá ze čtyř skupin si vybrala jiné téma – olympijské hry a pozici sportu ve vzdělávání, srovnání života a studia na všech čtyřech univerzitách, postoj daných zemí k Evropské unii a překážky spojené s takzvaným přechodem „z univerzity do kanceláře“.

Podle vyučujících měly všechny projekty velmi dobrou úroveň a bylo vidět, že si s nimi studenti dali velkou práci. Závěrečná prezentace v Brně proto byla zajímavá pro všechny zúčastněné. Kromě šesti studentů z MUNI se jí osobně zúčastnilo šest studentů z maďarské Pécse spolu s vyučující Mártou Kóbor a jedna francouzská studentka z Paris Nanterre s vyučující Marií Beillet. Ostatní vyučující a studenti, kteří nemohli být přítomní osobně, se připojili online. Prezentace projektů probíhaly celé dopoledne, poté se všichni vydali na společný oběd a prohlídku města a navštívili vánoční trhy i místní restaurace, kde ochutnali tradiční česká jídla i české pivo.

Studenti na kurzu oceňovali řadu věcí, například Jean-Marc Sorbé Domergue, studující francouzsko-anglický double degree program Public Administration (Administration publique), který MUNI realizuje ve spolupráci s University of Rennes, považuje za největší přínos celého kurzu právě jeho interkulturalitu, jež studenty provázela od první až do poslední hodiny. „Bylo velmi poučné poznávat kulturní rozdíly, které nás dělají námi. Tyto odlišnosti jsme se navíc snažili využít k tomu, abychom odevzdali velmi kvalitní závěrečné práce, a myslím, že se nám to povedlo. Jsem moc rád, že jsem kurz absolvoval, takovou výuku jsem ještě nezažil a přemýšlím, že bych se zapsal do nějakého dalšího hybridního kurzu nebo na letní školu,” říká student, který v Brně stráví tři semestry a na konci studia obdrží diplom z obou univerzit.

Student Jean-Marc Sorbé Domergue při závěrečné prezentaci projektu.

Také studentka Ambre Heurdier z University Paris Nanterre si kurz velmi pochvaluje. „Nejlepší na celém kurzu bylo, že jsme se mohli se spolužáky a učiteli potkat osobně. A měli jsme si toho hodně co říct, protože jsme se už všichni dobře znali. Kurz byl pro mě velmi přínosný i v dalších ohledech, protože bych po škole chtěla učit francouzštinu pro cizince. Poprvé jsem se tak ocitla ve výuce, kde byla pro většinu studentů francouzština cizím jazykem. A byla to velmi zajímavá zkušenost. Snažila jsem se své maďarské a české spolužáky rozmluvit a ukázat jim, že není čeho se bát. Moc mě to bavilo, a dokonce uvažuju, že bych do Brna přijela na stáž učit francouzštinu.“

Od kurzu až k pětitýdenní stáži nebo „BIPu“

Ambre by ostatně nebyla první studentkou, která by na MUNI přijela na oborovou stáž díky kontaktům navázaným přes virtuální kurz aliance EDUC. V loňském akademickém roce díky tomu absolvovala pětitýdenní pracovní stáž na Katedře francouzského jazyka a literatury na Pedagogické fakultě i studentka University of Rennes Eve Corvaisier, jejímž snem je jednou pracovat v diplomacii.

Díky stáži v Brně si tak mezinárodní vztahy vyzkoušela na vícero úrovních – několikrát se vydala na české základní a střední školy vyprávět o Rennes a o Bretani, odkud pochází. Na Magistrátu města Brna a na Krajském úřadu Jihomoravského kraje diskutovala o partnerství měst Brna a Rennes, o spolupráci s regionem Auvergne-Rhône-Alpes a také o tom, jak přilákat do Česka francouzské turisty. Podívala se i na Velvyslanectví Francie v Praze, kde se zúčastnila France Alumni Day společně s absolventy MUNI. Po návratu do Rennes se pak vydala školákům povyprávět o pobytu v Brně a svým spolužákům o tom, že zapsat si online kurz v rámci EDUC aliance může nakonec znamenat jedno velké dobrodružství, protože v srpnu se Eve díky EDUCu vydala ještě i na letní školu do Pécse.

„Když jsme kurz s ostatními vyučujícími vymýšlely, neuměly jsme si tehdy moc představit, jak taková výuka bude vypadat a jestli o ni bude zájem. Teď už kurz učíme potřetí a studenti si ho moc pochvalují. Pro studenty ze všech čtyř univerzit je to navíc často první zkušenost s mezinárodní výukou. To nás velmi těší, protože vidíme, že i díky kurzu se pak snáze odhodlají jet na letní školu nebo na studijní program v rámci programu Erasmus+. A výuka baví i nás, učitele. Je pokaždé jiná a je pro nás vždy překvapením, kdo se do kurzu přihlásí. Nejsou to jen studenti z našich univerzit, ale třeba i studenti z Indonésie či Mosambiku, kteří na našich univerzitách studují v cizojazyčných programech nebo přes výměnný program Erasmus,“ říká Hana Delalande z pedagogické fakulty.

Všem vyučujícím letos udělalo radost, jak spontánně se kurz vyvinul a že se studenti nakonec neplánovaně rozhodli přijet prezentovat do Brna. Kurz byl totiž původně koncipovaný pouze jako virtuální. Ale vše jde ruku v ruce s plány vyučujících, které by od příštího roku chtěly získat finance z programu Erasmus+ k vytvoření takzvaného blended instensive programu (BIP). Tento typ mobility umožňuje kombinaci semestrální virtuální výuky a intenzivní týdenní prezenční výuky na jedné z partnerských univerzit.

Pokud by univerzity obdržely na BIP finance, studenti by na zahraniční mobilitu získali stipendium. „Díky tomu by pak byl kurz pro studenty ještě atraktivnější. A navíc by získali cenné políčko do životopisu i nedocenitelnou životní zkušenost. Přece jenom na Erasmus vyjíždí jen část našich studentů. Věřím, že díky novým typům mobilit a virtuální výuce obecně budou mít naši absolventi mnohem více zahraničních zkušeností, což je jedna z hlavních priorit Masarykovy univerzity,“ zdůrazňuje Hana Delalande.

Hlavní novinky