Studium na MUNI dává studujícím nejen kvalitní vzdělání, ale i jedinečnou možnost získat cenné praktické zkušenosti a navázat kontakty mimo akademickou sféru. Všech deset fakult tak aktivně přispívá k tomu, aby se její absolventi stali konkurenceschopnými na trhu práce a našli si uplatnění ve svém oboru.
Na fakultě informatiky je dobrým příkladem této praxe Ateliér grafického designu a multimédií (AGD+M), který v současné době zajišťuje vzdělání v oboru grafický design a souvisejících disciplín. Orientuje se především na digitální média, která v dnešní době větší měrou nahrazují média tištěná. „Digitální média otevírají nové možnosti v komunikaci s konzumentem. Z toho vyplývají nové interpretace zadání studentských prací, kdy informatické vzdělání studentů je velkou výhodou. Náš obor vede studenty ke znalosti principů navrhování v oblasti grafické tvorby s přesahy do jiných disciplín. Zabývá se tématy jako například programování generativního designu, tvorba aplikací pro interaktivní média, animace, videa, 3D digitální modelování a 3D tisk, e-publishing, webdesign, tvorba fontů, tvorba her a interaktivní informační grafiky,“ vypočítává lektor Katedry vizuální informatiky Lukáš Pevný.
Od informatiky ke grafickému designu
Eliška Cigánová i Šárka Portešová si pro své bakalářské studium vybraly programy Informatika a Aplikovaná informatika. „Je to velmi všeobecný studijní program, ale v průběhu studia se student sám profiluje do libovolného z mnoha možných zaměření. Já jsem už od začátku plánovala zvolit zaměření na grafický design, a toho jsem se držela. Už odmala jsem totiž chtěla dělat něco kreativního, ale zároveň jsem chtěla studovat něco založeného na logice,“ říká Eliška.
Také Šárka hledala propojení umění a tvořivosti s něčím techničtějším a už při studiu na gymnáziu se od staršího bratra dozvěděla, že informatika na MUNI nabízí možnost zaměření na grafický design. „A to byla trefa do černého. Bakaláře jsem úspěšně absolvovala a ve studiu informatiky a grafického designu pokračuji i v nynějším magisterském studiu na oboru vizuální informatika,“ vypočítává Šárka.
Kompromis mezi světy kreativity a logiky
„Informatika s možností zaměření na grafický design mi poskytla skvělý kompromis mezi dvěma světy kreativity a logiky. Stejnou cestou jsem se rozhodla pokračovat i v navazujícím magisterském studiu, kde studuji obor grafický design,“ dodává ke studiu Eliška.
Kontakt s praxí v tomto oboru oběma studentkám poskytuje právě Ateliér grafického designu a multimédií. „Je zde přímo předmět Grafhic Design and Multimedia Project, ve kterém děláme návrhy pro reálné zakázky jak pro potřeby MUNI, tak pro externí firmy či neziskovky. Krom cenné zkušenosti z kontaktu se zákazníkem si pak autor vítězného projektu může odnést i symbolický přivýdělek,“ vysvětluje Eliška.
„Každý semestr představí externí zadavatel reálné zadání z grafického designu. My studenti se následně během semestru snažíme navrhnout nejlepší řešení, které také odprezentujeme. Zadavatel si pak může vybrat návrh, který se mu líbí nejvíc, a navázat další spolupráci. Je to taková grafická soutěž a je to skvělé. Nejenom, že si díky tomu zkoušíme práci na reálných projektech, ale kromě toho nás to učí porozumění klientovi a schopnost svůj návrh odprezentovat,“ doplňuje Šárka.
Tvoří vizuály, grafiku i brožuru pro svoji fakultu
Eliška i Šárka se díky svým schopnostem dostaly i do týmu Oddělení vnějších vztahů a spolupráce s partnery fakulty informatiky. Eliška jako grafička vytváří plakátky a jiné grafické materiály k propagaci různých událostí. A pomáhá tam, kde je potřeba – například loni na dnech otevřených dveří si vyzkoušela roli moderátorky. „Jsem ráda, když se moje práce objeví na nějaké větší akci, jako je AI for Talents. I kolem informačních panelů či plakátků na fakultě ale denně projde kvantum lidí, a je to dobrý pocit, být součástí vytváření prostředí fakulty jako takové. Taky jsem moc vděčná, že mě tato práce donutila vystoupit z komfortní zóny díky příležitosti moderovat den otevřených dveří. Vlastně jsem si nikdy nemyslela, že bych se ocitla před publikem stovek lidí, kteří poslouchají každé mé slovo. Překvapila jsem sama sebe, že to vůbec nebolelo, a jsem ráda, že jsem tuto svou skrytou součást díky této práci objevila.“
Plán: Prozkoumat možnosti virtuální reality
Šárka je zase autorkou návrhu brožury Studuj na FI MU. „Tvořit návrh pro moji fakultu pro mě mělo svoje kouzlo, návrh jsem se snažila proplétat různě (snad) vtipnými, ryze informatickými prvky, a tak mě proces tvorby opravdu bavil. Návrh se zadavatelům zalíbil, a tak nyní pokračujeme ve spolupráci a následné realizaci.“ Díky AGD+M se jako studentka ale dostala k mnoha dalším zajímavým projektům. „Zmínit můžu například projekt s názvem Zaniklá sídla Moravy a Slezska, v rámci něhož jsem tvořila aplikaci s rozšířenou realitou, která slouží návštěvníkům jedné z těchto obcí, aby si dovedli lépe představit její historii.
Další spolupráce byla také skrz zmíněný předmět, kde jsem vytvářela vizuální styl pro Ústav antropologie univerzity. A v neposlední řadě nyní v rámci předmětu, který se zaměřuje na generativní design, jsme se spolužáky vytvořili site-specific výstavu s názvem Mind the Passage v prostorách KUMSTu, která zrovna probíhá a je možné ji do 2. července navštívit. Tak se určitě přijďte podívat,“ posílá pozvánku k veřejnosti i budoucím studentům Šárka, která chce v profesní budoucnosti zůstat u umělecko-informatických projektů a navíc prozkoumat možnosti využití rozšířené a virtuální reality, například v oblasti vzdělávání.
Do studia přichází opravdu šikovní studenti
„Studenti jsou velmi šikovní, a to i přesto, že neprošli talentovými zkouškami, které u nás nejsou. Často jejich nadšení pro design, píle a cit stačí na velmi kvalitní a životaschopné výkony. Naši studenti jsou navíc zodpovědní a chápou závaznost práce na projektech, které mají své neúprosné termíny a bývají časově náročné. Ti nejšikovnější z nich se často po ukončení studia grafickým designem živí a my jsme rádi, že jsme jim mohli poskytnout pro jejich budoucí práci odrazový můstek,“ doplňuje Lukáš Pevný.