První ročník na Masarykově univerzitě mají téměř za sebou. A dojmy z něj mají nováčci na vysoké škole stále ještě různé. V anketě muni.cz odpovídali na tři otázky. 1. Co tě v prvním ročníku překvapilo kladně? 2. A co záporně? 3. Jak jsi zvládl/a přechod ze střední na vysokou školu?
Martin Hájek, FF
1. Líbí se mi, že si udělám čas, kdy potřebuju, a jsem vlastním pánem.
Střední školu jsem neměl rád, protože jsem nesměl mít absence. To sice
nemůžu ani na univerzitě, ale můžu si sám všechno naplánovat.
2. Ten pocit po čtyřech nebo šesti hodinách strávených na přednáškách,
kdy je člověk úplně mrtvý. Navíc jak mají všichni různé předměty, tak
se hůř vytváří parta.
3. Zvykl jsem si docela rychle. Právě díky tomu, že si můžu všechno sám organizovat.
Kristýna Česalová, PrF
1. Je fajn, že můžu chodit do školy odpoledne. A celkově jsem s tím, co
studuju, spokojená. Téměř u všech předmětů mám pocit, že jsou opravdu
užitečné a neučím se zbytečnosti, což mi vadilo na střední škole.
2. Ve škole je nás strašně moc, člověk už nemá partu kamarádů, jako měl
na střední škole. Nejsme kolektiv, každý jsme sám za sebe.
3. Přechod nakonec nebyl tak drastický, jak každý strašil. Hlavně díky
tomu, že jsem si mohla navolit rozvrh a měla jsem o hodně míň hodin než
na gymnáziu.
Marek Kubík, LF
1. Líbí se mi, jakou má fakulta celkově úroveň, i když o tom svědčí i
to, že ji hodně lidí nedokončí. Je výborné, jak je všechno nové a dobře
vybavené.
2. Na to, jak je škola dobrá, se mi nelíbí, že na některé předměty
nejsou skripta. Prostě se nevydávají, je možné se učit jen z
prezentací, přednášek nebo knížek v knihovně.
3. Chodil jsem na střední školu změřenou na jazyky, takže mi nevadí, že
jsou některé knihy třeba v angličtině. Těžko se sžívám snad jen s tím,
kolik mám učení, ale tím si musí každý projít a nějak se s tím poprat.
Kateřina Freslová, FSS
1. Přístup vyučujících. Jsou neuvěřitelně ochotní, stačí napsat mail a
oni do několika hodin, kolikrát i do několika minut se vším ochotně
poradí.
2. Moc se mi nelíbí, že vůbec nemáme ústní zkoušky. V sociálních vědách
by se podle mě neměly dělat jen písemné zkoušky. Přece jen bychom si
měli víc zkoušet i verbální komunikaci.
3. Přišla jsem do úplně jiného světa, všechno začalo fungovat jinak,
všichni na mě měli velké nároky a nikdo mi neřekl, co mám jak dělat.
Ale je to dobře, člověk se to prostě musí naučit.
Marie Lišková, ESF
1. Jsem z vesnice, takže život ve městě je pro mě něco úplně jiného a
baví mě, i když je tady všechno rychlejší. Člověk má pořád kam zajít, s
kým se potkat.
2. Pořád ještě jsem se úplně neaklimatizovala. Úroveň oproti střední
škole, požadavky, které na nás učitelé kladou, to všechno je mnohem
vyšší.
3. Pořád ještě si zvykám na hektický životní styl. Mám pocit, že jenom přejíždím z domu do Brna a zpátky.
Marie Gáborová, PdF
1. Pozitivní dojmy převažovaly. Dokázala jsem se osamostatnit a to mi
vyhovuje. Líbí se mi také to, jak si můžu sama plánovat čas.
2. Největší problémy jsem měla s ISem. Všechno se dělá přes něj, ale já s informačním systémem doteď kamarádka nejsem.
3. Nejtěžší bylo zvyknout si na to, že jsem na univerzitě sama za sebe.
Co si člověk nezařídí a nevyběhá sám, to za něj nikdo jiný neudělá.
Richard Dávid, FI
1. Jsem Slovák, takže se mi od začátku líbilo, kolik je Slováků v Brně.
Nepřipadal jsem si sám. Spoustu nových kamarádů jsem si ale našel i
mezi Čechy.
2. Snad jen to, že vysoká škola je časově opravdu náročná. Člověk se do toho musí ponořit a věnovat se škole opravdu intenzivně.
3. V prvních měsících jsem si říkal, že bych se i rád vrátil na střední
školu. Nemohl jsem si zvyknout. Ale teď už jsem se na vysokoškolský
styl života přepnul a neměnil bych.
Michal Jež, PřF
1. Celkově vysokoškolský systém a přístup vyučujících. Vždycky jsem
slýchal, že na vysoké se ke studentům chovají, jako by byli hloupí, ale
já se většinou potkal jen s těmi příjemnými.
2. Dlouho mi trvalo, než jsem si týden rozdělil, abych byl opravdu
produktivní. Měl jsem školu tři dny v týdnu, takže jsem dva dny nic
nedělal, a to mi vadilo. Efektivně využívat čas jsem se naučil až o
zkouškovém.
3. Jsem z Brna, takže kromě toho, co už jsem zmínil, jsem žádné větší problémy neměl.
Radim Komínek, FSpS
1. a 2.: Nemůžu říct, že by mě něco překvapilo. Hraju závodně florbal,
hodně spoluhráčů na vysoké škole studovalo nebo studuje, takže jsem
dopředu věděl, co mě čeká. Ale i když se něco říká, tak ve skutečnosti
je to trošku jinak. Každý si tím musím projít sám.
3. Bydlím kousek za Brnem, takže do školy každý den dojíždím, a proto
jsem rád, že jsem si mohl udělat rozvrh podle sebe. Že nemusím vstávat
třeba na sedmou jako někteří spolužáci a můžu se ráno vyspat. Na druhou
stranu, když jsem měl na střední škole pevně daný režim, tak jsem toho
víc stíhal. Teď víc času proflákám.
Hlavní novinky
Před dvaceti lety zahájila MUNI stavbu kampusu
Univerzitní kampus Bohunice je dnes moderním komplexem, v němž sídlí tři fakulty Masarykovy univerzity a několik výzkumných institucí, například...