Přejít na hlavní obsah

Studenti hráli renesanční hudbu

AnotaceShakespeareHudební večer s názvem Come, some music! připravila na konec března Českomoravská studentská společnost Williama Shakespeara. Večer, který podpořil Nadační fond studentů Filozofické fakulty, nabídl přednášku o alžbětinské hudbě prokládanou živým vystoupením loutnistů, zpěvem a také recitováním textů.


Poutavá přednáška Miloslava Študenta se zaměřila na roli hudby v Shakespearových hrách, nabídla přehled nejrůznějších typů písní a otevřela publiku problematiku jejich rekonstrukce a překladu. Zdaleka nejvíc pozornosti ale upoutala samotná hudební vystoupení dvou studentů oboru teorie a provozovací praxe staré hudby na Filozofické fakultě.

„Anglická vokální hudba alžbětinské éry, ayres and songs, tedy písně s doprovodem loutny, jsou mým nejoblíbenějším repertoárem. Jsou neobyčejně zpěvné, překvapují nezvyklými melodickými postupy, dají se zpívat s hereckým výrazem a přitom nejsou patetické,“ svěřila se Kristýna Jevičová, která měla na starosti zpěv.
O hudební zážitek se postarali studenti provozovací praxe staré hudby – zpívající Kristýna Jevičová a na arciloutnu hrající Marek Kubát. Foto: David Povolný.
O hudební zážitek se postarali studenti provozovací praxe staré hudby – zpívající Kristýna Jevičová a na arciloutnu hrající Marek Kubát. Foto: David Povolný.

Hrou na takzvanou arciloutnu ji doprovázel Marek Kubát. „Jde o hudební nástroj, který vzniká v Itálii kolem roku 1600 a vychází z renesanční loutny. Doprovázená monodie raného baroka si žádá doprovodný nástroj s výrazným basem, a proto se k tradičním hmatovým sborům přidávají další basové struny – borduny. Na koncertě jsem tyto struny nepoužíval, protože v Anglii se na přelomu 16. a 17. století hrálo na renesanční loutnu a užití bordunů by nebylo stylové,“ vysvětlil Kubát. I na pravou renesanční loutnu však během večera došlo – pro diváky na ni zahrál Študent, ale nejen on – společně s Kubátem předvedli i vtipnou dvojhru v písni pro jednu loutnu a dva hráče. Všichni sklidili zasloužený potlesk.

Alžbětinská hudba
Alžbětinská doba je velice výjimečná jak z politického, literárního, tak právě i z hudebního hlediska. Začíná se významně prosazovat světská hudba a dochází k velikému rozmachu hudby instrumentální. Největšímu zájmu se těší loutna a právě z této doby se dochovalo množství původního repertoáru pro loutnu a zpěv. Patrně nejslavnější anglický loutnista je John Dowland.

Hlavní novinky