
„Rychleji! Pozor, tady to teče ven!“ křičel jeden z účastníků
soustředění pro řešitele matematických a fyzikálních olympiád. Snažil
se totiž malíčkem ucpat díru, kterou voda nemilosrdně proudila ven
z metr a půl dlouhé trubky, již měl tým za úkol naplnit vodou. Jenže
děr v trubce bylo více než prstů na ucpání. „Lij to tam rychleji, než
to vytéká!“ křičeli členové týmu na kamaráda, který nosil vodu. „Zkus
to zacpat nosem!“ volal jiný.
Soustředění pro úspěšné řešitele matematických a fyzikálních olympiád
pro střední školy se každoročně koná pod záštitou Masarykovy univerzity
a mezi středoškolskými studenty si získává stále větší oblibu. Za
skvělé výsledky studenti obdrží odměnu a jsou též motivováni k dalšímu
studiu těchto věd. Letos se soustředění uskutečnilo v polovině června
v rekreačním středisku Prudká nedaleko Tišnova a organizátoři si dali
na přípravě programu opravdu záležet.

Důležitou součástí programu soustředění byly hry a aktivity, které na základě zážitkové pedagogiky rozvíjejí neodborné znalosti. Foto: Sven Dražan.
V jedné disciplíně se skupina studentů pokoušela navigovat slepé roboty
(vlastně kamarády se zavázanýma očima) tak, aby postupně sešlápli
barevné papíry ležící na zemi. Povoleny měli pouze dva příkazy: nula,
jedna. Když se jeden z robotů konečně dal do pohybu, vyrazil zcela
nežádoucím směrem. Programátor vydávající pokyny se chytal za hlavu
a křičel povely ještě hlasitěji, což mělo stejný efekt, jako když se
silněji kliká myší.
„Naším cílem, je podpořit středoškoláky v jejich matematických
a fyzikálních zájmech a přimět je, aby byli aktivní, tvořili, vymýšleli
a šli na vysokou školu,“ uvedl jeden z organizátorů Ondřej Přibyla.
Dodal ale, že akce není prvoplánově myšlena jako nábor studentů na
univerzitu. „Ten efekt to u většiny zřejmě má, ale programově to jako
nábor neděláme. Nikoho tam nepřesvědčujeme, že Masarykova univerzita je
nejlepší. Spíš jim říkáme, když vás matematika a fyzika baví a chtěli
byste je dělat s námi, přihlaste se k nám,“ vysvětlil Přibyla.
Odbornou náplň soustředění tvořil pestrý výběr přednášek, který byl
doplněn praktickými řešitelskými bloky. Druhou částí programu pak byly
různé hry, diskuse, pohybové a tvořivé aktivity, výlet a táborák. Kromě
her a úkolů byly pro účastníky připraveny i zajímavé matematické
a fyzikální přednášky. Aby se čerstvě získané porozumění upevnilo,
navazovaly na přednášky řešitelské bloky zaměřené na aplikaci naučených
postupů. Další z aktivit se týkaly příkladů olympiádního typu, které se
na středních školách běžně nezadávají. „Snažíme se o všestranný rozvoj
účastníků našich soustředění, a proto je odborný program vyvážen hrami,
aktivitami a simulacemi, které na základě principů zážitkové pedagogiky
rozvíjejí různé neodborné dovednosti a otevírají zajímavé otázky,“
popsal záměr soustředění Přibyla.
Letos se organizátoři zaměřili na problematiku zodpovědnosti vědce za
výsledky svého výzkumu. Týmová soutěž, při níž účastníci v rolích vědců
řešili úkoly motivované prací v laboratoři molekulární biologie,
skrývala ve svých zadáních vývoj biologické zbraně. Účastnící si
vyzkoušeli, jak snadné je podlehnout matoucím sloganům a finančním
nabídkám, a plní touhy zvítězit plnili úkoly, které vedly k vytvoření
kmene nebezpečných rezistentních bakterií. Důsledky výzkumu se pak
účastníkům vrátily v podobě infekce (noční simulace), při které
bojovali o záchranu vlastního života. Tato série aktivit byla zakončena
diskusí o zodpovědnosti vědce za výsledky svého výzkumu.