„Cože? My nedoletíme na Měsíc?“ naříkají zoufalí operátoři v Houstonu na Horním Mlýně v Mariánském údolí. V modulu plujícím vesmírem neboli nedalekým lesíkem právě došlo k nečekanému výbuchu a posádce Apolla 13 ubývá kyslík a energie. „Máme zdroje jen na deset hodin a za tu dobu nestihneme ani doletět k Zemi,“ dochází posádce. Navíc se brzo dostanou do rádiového stínu Měsíce. Technici v Houstonu mají jen málo času, aby kosmonautům odvysílali instrukce. Začíná boj o život.

Posádka Apolla 13 musela zvládnout ruční navigaci na nouzové přistání na planetě Zemi. Foto: David Povolný.
Soustředění trvalo sedm dní a celý program čerpal z metodologie zážitkové pedagogiky, která využívá her a jiných zábavných aktivit k učení a seberozvoji. Jednou ze zajímavých aktivit, o které jevili účastníci zvlášť velký zájem, byla simulace vědy. Jde o hru, během které hráči tvoří vědecké týmy, píší články a jezdí na konference. Poté následuje diskuze o tom, jak to chodí doopravdy. Přínosným byl i pořad o stavu světa. Jedná se o pocitový program s emotivní hudbou a texty o negativním stavu světa. Následuje prudký střih a strohá vědecká přednáška o tom, jak je svět ve výborném stavu. Účastníci si následně vyměňují své dojmy a názory.
„Soustředění hodnotím jako zdařilé. O program bylo postaráno výborně. Dalo mi zejména nové kamarády, ale přínosem jsou i další zkušenosti. Důraz byl kladen zejména na týmovou spolupráci, například ve hře Apollo, která mě bavila asi nejvíc,“ svěřuje se někdejší gymnazista Ondřej Bouda, od září student FI. Hra Apollo 13 byla skutečně zlatým hřebem soustředění. Hráči měli za úkol sestavit dva týmy, z nichž jeden představoval základnu Houston a druhý posádku Apolla 13. Co se týče postupů, šlo o velmi realistickou simulaci příprav na let včetně takových detailů, jako je tisková konference s novináři nebo odpal rakety. Posádka se musela vypořádávat nejen s navigací prostřednictvím bojové hry v lese, ale i koordinovat svou činnost se základnou Houston. Hráči na tomto místě zase řešili logické úkoly a předávali instrukce pomocí vysílačky. Hra vyžadovala kombinaci velkého množství fyzických i psychických dovedností. Závěrečné nouzové přistání posádky v moři bylo navíc znázorněno nočním slaňováním ze skály.