Na začátku byla jen snaha najít vhodné téma diplomové práce. Na konci tohoto snažení je ovšem aplikace pro chytré mobilní telefony, která umožňuje přístup do fakultních knihovních katalogů a kombinuje ho s prvky sociálních sítí. Jmenuje se SmartLib a stojí za ní doktorand fakulty informatiky Jonáš Ševčík.
„Věděl jsem, že chci pracovat na něčem, co má souvislost s mobilními telefony, tak jsem šel za svým pozdějším vedoucím Jaroslavem Škrabálkem, který mě navedl na práci jedné kolegyně,“ vzpomíná Ševčík. Jeho spolužačka zpracovávala téma z oblasti knihovnictví a zmiňovala navigaci v knihovnách, jejíž výzkum se dělal v Rakousku.
„Řekli jsme si, že bychom mohli něco takového také udělat. Chtěli jsme aplikaci, která by uživatele dovedla v knihovně přímo ke knížce, kterou chce najít,“ nastiňuje Ševčík, ale dodává, že to se nakonec ukázalo být nerealizovatelné. Stávající telefony zatím tak přesně navigovat nedovedou.
Vydal se tedy jinou cestou a vytvořil pomůcku, která umožňuje vyhledávat knihy v databázi univerzitního katalogu Aleph. Obsahuje možnost knihy hodnotit nebo na ně psát recenze. SmartLib zajišťuje také napojení na službu Google Books, díky které se dá dostat k celým elektronickým textům nebo aspoň k jejich částem.
„Vytvořili jsme i funkci, díky které je možné přijít například ke knize v knihkupectví, nasnímat její kód ISBN a hned díky aplikaci zjistit, jestli je publikace dostupná v univerzitním katalogu,“ doplňuje hlavní autor SmartLibu.
S jeho tvorbou pomáhají Ševčíkovi spolužáci Michal Halaj, Hoa Quoc Tran, Tomáš Hrabal a David Jongepier. Beta verzi SmartLibu si mohou zdarma pořídit uživatelé, jejichž telefony fungují na systémech Android a Windows Phone. Pracuje se i na verzi pro Apple iOS.
Ševčík, který dnes působí v laboratoři softwarových architektur a informačních systémů při fakultě informatiky, si ovšem nepřestal hrát ani s myšlenkou navigace po fakultních budovách.
Postupně už vytváří jinou aplikaci, která bude pomáhat s orientací po univerzitě a dovede uživatele třeba až do místnosti, kde má přednášku. „Současné technologie nejsou dost přesné, aby vás navedly do regálu ke konkrétní knize, ale třeba při hledání posluchárny už je využívat lze,“ říká Ševčík, který však počítá s tím, že nová pomůcka nabídne i další služby.
Bude v ní možné přepínat různé vrstvy, takže kdo nepotřebuje prostřednictvím telefonu dovést na přednášku nebo cvičení, může využít službu, která bude ukazovat rozmístění kopírek nebo automatů na vkládání peněz.