Přejít na hlavní obsah

Studenti tvoří mapu míst, kam by turisté jinak netrefili

V průběhu jara by měla být k dostání ojedinělá mapa Brna založená na principech celoevropského hnutí USE-IT.

Praha už svoji USE-IT mapu má, brněnská je právě ve vývoji.

Když byla Mariana Firbasová na pracovní stáži v Belgii, objevila v Gentu v zapadlé uličce podnik, kde dělají skvělé vafle se šlehačkou. Za normálních okolností by se tam nikdy nedostala. Potěšení ze skvělého jídla si mohla užít jen díky speciální mapě, kterou pro turisty vytvořili místní lidé, kteří město dobře znají.

Po návratu domů si tehdejší studentka fakulty sociálních studií řekla, že stejnou pomůcku připraví spolu s kamarády i pro cestovatele, kteří přijíždějí do Brna. Dnes osmičlenná skupina nadšenců sehnala grant z evropského programu Mládež v akci a jako výsledek jejich práce by se v průběhu jara měla objevit mapa s logem celoevropského hnutí USE-IT.

K dostání bude v informačních centrech v Praze a v Brně a také v sídle organizace v Bruselu. „Aktuálně máme peníze na vytištění asi dvaceti tisíc kusů. Pokud by ale o mapu byl velký zájem, tak bychom se snažili sehnat další peníze. Dotisku se určitě nebráníme,“ říká Firbasová.

Proč by měl být o mapu zájem? Mimo jiné proto, že částečně supluje i průvodce a snaží se turisty zavést do lokalit, které mají v oblibě místní lidé, ale turisté se o nich dozvídají těžko – buď jsou schované nebo třeba vzdálené od centra, kde se návštěvníci přece jen pohybují nejčastěji.

„Tahle mapa není od toho, aby ukazovala stěžejní památky města. I když na ní zakreslené samozřejmě jsou, prostor se však snažíme dávat i jiným věcem,“ podotýká Firbasová.

Kartografická pomůcka se značkou hnutí USE-IT se orientuje spíš na podniky s dobrým jídlem a pitím, kavárny, kluby nebo trasy na procházky. Když mluví o tipech na restaurace, nemyslí tím podniky, ze kterých člověk vyzkouší jen jeden, protože na další mu pak nezbudou peníze. Jestli má tento druh map něco splňovat, pak to, že jsou určeny cestovatelům, kteří jezdí na výlety pouze s malým rozpočtem. Doporučují se v nich tedy jen podniky, jejichž návštěva člověka nezruinuje.

Výběr míst, která se objeví v brněnské mapě, i proto probíhal v několika etapách a několika způsoby. Pro své oblíbené hudební a taneční kluby mohli uživatelé hlasovat na sociální síti Facebook, jiné tipy se scházely e-mailem. S rozhodováním, co opravdu zařadit, pak tvůrcům pomáhá několik jednoduchých pravidel, jimiž se hnutí od počátku řídí.

„Existuje osm otázek. Pokud aspoň na jednu z nich odpovíte ano, pak dané místo do mapy patří,“ podotýká Firbasová a jako příklad uvádí tu, která se ptá, zda je daná lokalita oproti jiným jedinečná.

Hlavní novinky