ekonomicko-správní fakulty. Ovšem jen imaginárně. Zúčastnili se totiž klání s názvem Manažerem nanečisto, kde si mohou studenti vysokých škol hrát na šéfy velkých podniků a určovat jejich strategii. Tisíce dolarů v posledních měsících utrácela, investovala, a když se dařilo, tak taky vydělávala, dvojice studentů
Eliška Šilhánková a Ladislav Klobása to dokázali víc než úspěšně. Celou soutěž pořádanou Nadací Tomáše Bati a společností Junior Achievement vyhráli.
Splnilo se jim tak velké přání. Do soutěže se přihlásili už loni, ale skončili druzí. „Prohráli jsme jenom těsně, a tak jsme si říkali, že by to snad mohlo vyjít letos. A opravdu se to povedlo,“ má radost Eliška Šilhánková. Jí i jejímu příteli tak přibyl k monitoru, který dostali jako cenu loni, také nový notebook, který získali za výhru letos.
Několikakolová hra skutečně simuluje každodenní život podniku. Soutěžící vždy před každým kolem dostanou report v angličtině, kde je pořadatelé informují o aktuální situaci na pomyslném trhu, a na nich je dělat rozhodnutí tak, aby se imaginární firmě dařilo co nejlépe.
Letos spravovali studenti podniky vyrábějící hologenerátory, přístroje, které vytváří holografické projekce. Jejich úkolem bylo rozhodovat nejen o počtu vyrobených kusů a jejich ceně, ale třeba i o tom, kolik peněz se vydá na propagaci nebo vývoj nových produktů.
V kolech, v nichž pracovali z domu, měli na rozhodnutí tři nebo čtyři dny, ve finále, kam se dostalo osm týmů, pořadatelé přitvrdili. Svou strategii museli soutěžící zadat do deseti minut. „Loni jsme na to měli ještě méně času, dokonce osm minut. Naučilo nás to ale nezabývat se drobnostmi a rozhodovat se razantně,“ popisuje Klobása.
Jestli můžou Šilhánková a Klobása svým následovníků v soutěži něco poradit pak právě to, aby se nebáli rázných kroků. „Třeba cena výrobku se dá ladit až na desetiny dolarů, dělat to je ale nesmysl,“ myslí si student financí. Z vyprávění obou ekonomů je patrné, že svoji druhou účast ve finále si hodně užili a nervozita z toho, jak si povedou, se jim vyhnula.
On i jeho kolegyně vzali soutěž s nadhledem už loni, což dokládá také název jejich týmu. Zkratka CES, kterou se označovali, vznikla složením začátečních písmen anglického překladu sousloví „šilhavá klobása“ (cross-eyed sausage), které představuje spojení jejich příjmení.
O tom, že by jako vítězové jednoho klání udělali díru do světa, si ani jeden iluze nedělá, do života jim to však přece jen něco dalo. „Může to být plus v životopisu, které někoho zaujme,“ myslí si Eliška Šilhánková. „A taky doklad toho, že se dokážeme rychle rozhodovat ve stresových situacích,“ doplňuje Klobása.
Oba se teď už vrhají na docela jiné úkoly. On se chystá na stáž v analytické firmě Cyrrus, ji čeká psaní diplomky a v lednu snad ukončení studia.