Centra jazykového vzdělávání na třech fakultách Masarykovy univerzity. Studenti si budou moct sami rozhodnout, co se přesně chtějí učit. Na začátku podepíšou dohodu, v níž se zavážou ke splnění svého cíle, a na konci kurzu sami zhodnotí, zda si své dva kredity zaslouží. Zcela nový přístup k výuce angličtiny bude na podzim pilotně testovat skupina lektorů z
Inovátorský způsob výuky by měl zájemce o angličtinu lépe motivovat.„Předpokládáme, že každý student je expertem sám na sebe a zná se lépe, než ho za jeden semestr můžeme poznat my vyučující. V našem předmětu za své učení tedy každý přebírá plnou zodpovědnost,“ říká jedna z tvůrkyň předmětu Lenka Zouhar Ludvíková.
Kurz si budou letos poprvé moct zapsat posluchači navazujících magisterských oborů na fakultě sociálních studií a filozofické fakultě a posluchači právnické fakulty. V nabídce ho lze najít pod kódem CJVA1M, jde tedy o seminární skupinu kurzu Anglický jazyk pro akademické účely I.
Konzultace a vedení deníčku
I když v prvních hodinách budou studenti normálně chodit na semináře, o klasické jazykové lekce nepůjde. „Studenti nejdřív projdou dvěma sezeními o učebních stylech a strategiích, aby byli schopni sebereflexe a vyhodnotili si, co jim vyhovuje a co potřebují,“ přibližuje Ludvíková, která bude v kurzu působit jako jedna ze dvou konzultantek.
Po úvodním sezení si pak každý z účastníků vybere minimálně dva moduly, kterým se chce v semestru věnovat. „Moduly jsou velice pestré, najde se mezi nimi akademické psaní, prezentační dovednosti, literární klub, akademické diskuse nebo třeba drama,“ vyjmenovává Ludvíková.
Student pak bude muset jen třikrát za semestr zajít za konzultantem, aby mu popsal, jak si ve svých předsevzetích vede. Poradkyně se při těchto sezeních podívá i do jeho deníčku, který by si každý z účastníků kurzu měl vést a zaznamenávat do něj své pokroky.
Deníček je to ale podle Ludvíkové jen v uvozovkách. „Tady sázíme na kreativitu studentů. Může to mít podobu veřejně přístupného blogu, elektronického deníku, komiksu, můžou si do deníčku lepit vstupenky, cokoliv.“
Co kurz přinese?
Netradiční podmínky kurzu by měly zajistit, že výuka bude toho, kdo se do něj přihlásí, opravdu bavit. Ukazují to aspoň zkušenosti z Finska, odkud Češi nápad přivezli.
Konzultantka kurzu ale uznává, že pravděpodobně nepůjde o masovou záležitost, kterou by vyhledávali všichni. „V Helsinkách jsem viděla, že se jeden student opravdu přiznal, že si za uplynulý semestr kredity nezaslouží, že nepracoval tak, jak by se mělo. Jak to dopadne u nás, to teprve uvidíme,“ říká Ludvíková.
Pokud by někdo váhal, zda novinku vyzkoušet, nemá co ztratit. Rozhodnout se je totiž možné až po první hodině. Když někdo zjistí, že pro něj takový předmět není to pravé, může přejít na klasickou angličtinu. Kapacita pilotního kurzu bude v podzimním semestru 50 lidí a hlásit by se do něj měli zájemci, jejichž jazyková úroveň je alespoň B1.