Chystáte se veřejně prezentovat výsledky své práce? Máme pro vás několik užitečných tipů.
1. Seznamte se do hloubky s tématem
Zejména pokud s prezentováním odborného tématu nemáte zkušenosti, nastudujte si téma do hloubky. Proč, když máte na přednes třeba jen pár minut? Nebudete tak nervózní, odpovíte na všetečné dotazy z publika, i v krátkém projevu projevíte znalost a nezamotáte se už v základní definici. A tak bychom mohli pokračovat – zkrátka, pečlivé studium vás nemine.
Pro starší studenty naopak jedno varování: občas zaslechnete mýtus, že pokud něčemu rozumíte, automaticky to zvládnete hravě odprezentovat. „To je lež,“ upozorňuje lektor prezentačních dovedností Lukáš Hrdlička. „Jsou to odlišné věci a kvalitní přednášení si žádá jiné dovednosti i přípravu.“
2. Ujasněte si, komu a proč prezentujete
Ještě než se pustíte do samotné přípravy prezentace, zamyslete se nad složením publika. Přednášíte spolužákům, zaměstnavateli nebo odborné porotě? „Musíte vědět, jestli lidé očekávají tvrdá data a vědeckou argumentaci, nebo spíše zjednodušující příměry, pomocí kterých ukážete podstatu a souvislosti. Podle toho určíte formu prezentace i obsah,“ vysvětluje školitel řečníků konference TEDxBrno a lektor prezentačních dovedností Matěj Forman.
Stejně tak vám v hlavě musí zaznít klíčová otázka, proč publiku vůbec budete přednášet. „Vžijte se do kůže posluchače a posuďte, co by vás samotného bavilo a co nudilo,“ radí Petr Ocásek z TyInternety.cz.
3. PowerPoint není jediný nástroj
Nebaví vás šablony v PowerPointu z dob, kdy si váš táta pořídil první počítač? Pak vyzkoušejte nové, intuitivní nástroje, se kterými se do tvorby najednou s chutí ponoříte víc, než jste původně zamýšleli. Dynamičnost zajistí programy Prezi, Impress LibreOffice nebo Powtoon, jablíčkáři využijí Keynote, pro sdílení s kýmkoliv odkudkoliv se zase hodí Google Slides.
4. Hlavně nezahltit
Prezentace ulehčuje posluchači soustředit se na to, co mu chcete říct. Je to pomocník, nemá představovat plný text přednášky. Do prezentace tedy pište pouze klíčová slova. A to velkým písmem, které přečte i posluchač v poslední řadě. Nezapomeňte na tematické obrázky. Působí silněji než text a často vystihnou lépe podstatu problému. Vyplňte jimi celou obrazovku, nikoliv pouze kousek slidu. A zapomeňte na okoukanou fotku byrokrata s kufříkem z laciné fotobanky. To už tady bylo. „Vybírejte tematické fotky s nápadem a emocí,“ radí Hrdlička.
Boží prezentace podle Lukáše Hrdličky
5. Na začátku záleží
Aniž byste si to uvědomili, začátek a konec prezentace rozhodují o výsledku prezentace. Zaujměte během prvních 30 sekund, jinak vám publikum nebude věnovat takovou pozornost. Vtáhněte je dobře mířenou otázkou, vyřčením šokujícího faktu nebo osobním příběhem. Na závěr přidejte krátké shrnutí – tedy informaci hodnou zapamatování – a ukončete výzvou ke splnění: Podívejte se na webové stránky/Vyplňte dotazník.
6. Držte se hlavní myšlenky
Mějte jednu či dvě myšlenky, se kterými mají posluchači odejít a přemýšlet o nich. „Tomuto sdělení pak podřizujte vše, co u prezentace děláte,“ radí Forman.
7. Buďte sami sebou
„Snažte se být autentičtí, a tím pádem uvěřitelní,“ dodává lektor Forman. Lehce se to řekne, ale hůř provádí. Co tedy dělat? Nedívejte se do stropu či do země, udržujte s lidmi v publiku oční kontakt, používejte jednoduchý jazyk. A pauzy! Ty jsou skoro zázračné. Pomáhají totiž nejenom posluchačům se zorientovat, ale také prezentátorům odbourat výplňkové „éé“ a zbytky trémy.
8. Nápaditost se cení
Nebojte se netradičních metod prezentování, které vám pomohou odlišit se před katedrou od ostatních. „Připravte posluchačům zážitek,“ doplňuje Hrdlička.
Bonusová rada na závěr
Zbavte se nerzvozity. „Take it easy. Málokterá nepovedená prezentace končí popravou,“ zní závěrečný ortel lektora Formana. A my doplňujeme – snažte se, ať nevypadáte jako v ornitologické prezentaci v instruktážním videu níže, a bude to v pořádku ;)