Přejít na hlavní obsah

Brněnský bikesharing: Rekola nově levněji a na více místech

Růžová kola se také dočkala řady technických vylepšení a pracuje se i na inovaci mobilní aplikace.

Větší bezpečnost a viditelnost kol, pohodlná a levnější výpůjčka a rozšíření působnosti. To jsou ve zkratce novinky, se kterými přicházejí brněnská Rekola, bikesharingová služba s nepřehlédnutelnými růžovými bicykly.

„Letošní sezona je hodně úspěšná, počet uživatelů oproti loňsku vzrostl více než čtyřnásobně. Máme z toho velkou radost. Rozrostl se i tým dobrovolníků a do rekolácké federace přibyla nová města - Hradec Králové a České Budějovice,“ pochvaluje si tisková mluvčí Rekola Anna Bromová.

Rekola rozšířila svůj brněnský rajón a otevřela zónu v Technologickém parku. V oblasti, kde není ideální obslužnost městskou hromadnou dopravou, se Rekolo stalo společníkem pro přesouvání se po parku i na jízdy do centra. Rekola tam využívají jak studenti, tak zaměstnanci místních firem.

Uživatele růžových kol také potěší snížení ceny za členství. Oproti loňským dvěma stům korunám zlevnila měsíční výpůjčka kola o padesát korun. Registrace na celý rok stojí aktuálně místo sedmi set korun pět set.

S nárůstem počtu uživatelů bicyklů a zvýšením atraktivity kol pro zloděje přichází na řadu také otázka bezpečnosti. „Pomalu měníme lankové zámky za zámky řetězové, abychom zabránili krádežím. Letos se ukradlo šest kol. Dvě se nám naštěstí vrátila zpátky díky všímavosti kolemjdoucích, kteří nám volají a kola pomáhají hledat. Za to jsme jim moc vděční,“ dodává.

Za změnami je mimo jiné profesionalizace služby. Barvení a lakování kol se oproti dřívějšku přenechává lakovně, takže víc vydrží. O údržbu a technické úpravy se starají skuteční odborníci a kontroly jsou pravidelnější.

Zejména technické úpravy cyklisté vítají. „Jízda v opilosti bez helmy na starších kolech, která občas nedrží úplně pohromadě, byla dost adrenalinová. Ještě bych uvítal, kdyby se ke kolům přimontovat malý odemykací hlavolam, ten by mě určitě zastavil. Na druhou stranu bylo skvělé, že jsem se nemusel o nic starat. Nebál jsem se, že mi kolo někdo ukradne, nemusel jsem řešit, kde ho zaparkuju nebo jak ho opravím,“ sděluje svou zkušenost s Rekoly student fakulty sociálních studií Vojtěch Šrámek.

Jednou z podstatných technických novinek je nastavitelné sedlo. „Na kola připevňujeme rychloupínáky, aby u nich bylo možné nastavit sedlo. Museli jsme kvůli tomu vyvinout systém, díky kterému sice půjde sedlo nastavit, ale nebude možné jej ukradnout,“ uvádí tisková mluvčí.

Blatníky a další malé komponenty kol navíc dostaly nový zelený nátěr a na každý bicykl byl umístěn nový banner, díky němuž se kolemjdoucí hned dozví, že i oni si Rekolo můžou půjčit.

Pozadu nezůstane ani mobilní aplikace na půjčování kol, na jejíž aktualizaci tým právě pracuje. „Bude nově například upozorňovat na přesažení povolené maximální doby výpůjčky, bude ukazovat oblíbená místa pro vracení Rekola a také v ní budou na mapě vidět zóny, ve kterých rekolácký bikesharing funguje,“ říká Bromová.

Hlavní novinky