Přejít na hlavní obsah

Sebeprezentační balíček aneb o self-brandingu s Pavlem Šímou

Pro získání dobré práce je klíčová sebeprezentace. Jak budovat svoji značku na internetu?

„Jen jediná věc na světě je horší, než když se o vás moc mluví. Když se o vás nemluví vůbec,“ napsal Oscar Wilde. Když se o vás mluví – alespoň ve vašem oboru – přestáváte být anonymní tváří v davu. Snáze navazujete kontakty, dveře se před vámi samy otvírají, stáváte se žádaným zbožím nejen na trhu práce. 

Důležité je vytvořit o sobě takový obrázek, jaký vám vyhovuje. To znamená, že se musíte správně prezentovat. Své o tom ví Pavel Šíma, úspěšný absolvent Fakulty sociální studií MU, marketingový specialista a Chief Business Development Officer v agentuře RobertNemec.com.

S nutností prezentovat se před ostatními se seznámil už za mladých let. „Každý kluk zjistí, že se musí ukázat před holkami. Ostatně i to, jak se prezentujete na seznamovacích portálech, může mít drastický dopad na váš úspěch u holek. Stačí si změnit fotku nebo popisek, aby si váš profil prohlédlo desetkrát více lidí. Holce stačí ukázat na fotce kousek dekoltu. Podle výzkumu, který jsem četl, můžou něco podobného udělat i kluci: stačí jim položit si na rameno kočičku,“ vysvětlil Pavel Šíma.

Před větším publikem se Pavel Šíma musel prezentovat až na FSS, když kandidoval do studentského senátu. Vytvořil si řadu plakátů, rozdával letáčky, založil si facebookovou stránku, dokonce točil videa na YouTube.

Vytvořte si promo fotky
Také si vytvořil své první promo fotky. „Samozřejmě se mi za ně nechtělo platit, proto jsem je dělal s kamarádem, který amatérsky fotil. Neměli jsme ateliér. Tak jsem si vzal sako a šli jsme na pole, první prostor s neutrálním pozadím, který nás napadl. Výsledky nebyly špatné, ale mí soupeři si všimli, že připomínají fotografie Jörga Haidera, předsedy rakouské extrémistické strany. Proto vedle mé fotky dali tu jeho a celou moji kampaň zesměšnili,“ zavzpomínal si Pavel Šíma.

Tehdy si poprvé uvědomil, že na některých věcech není radno šetřit. Když později zakládal agenturu Než zazvoní, domluvil si poloprofesionální fotografku. „Všechny zakladatele nafotila ve stejném stylu. Už to bylo lepší, ale při zpětném pohledu pořád ne ideální, některé fotky totiž byly poměrně klišé,“ vysvětlil Šíma. Tato střední cesta ho vyšla asi na tisícovku.

Když se proto rozhodl předělat si osobní web www.pavelsima.cz, vyrazil rovnou za profesionálním fotografem. „Fotky mě stály tak deset tisíc, ale rozhodně nelituji. Nikdo by neměl. Když vám jediná fotka pomůže sehnat práci, dejte za ni třeba pět tisíc, vklad se vám vrátí hned při první výplatě,“ dodal Pavel Šíma.

Fotky vám navíc budou sloužit několik let. Pavel Šíma je využívá pro rozhovory s médii co dva týdny.

Pracujte na své osobní značce
Osobní branding (self-brandning) je forma sebepropagace. Snažíte se, aby vaše jméno a úspěchy byly známé. I když nepodnikáte, nebo se nevěnujete marketingu, self-branding pro vás má smysl. 

„Pokud pracujete hlavou a zaměstnavatelé si vás vybírají na základě vašich výsledků, tak vám osobní branding může jenom pomoct. Netřeba zabíhat do extrémů. Když si ale někdo zadá vaše jméno do Google, měl by o vás něco najít hned na první stránce,“ řekl Pavel Šíma.

Nejjednodušší cesta, jak toho docílit, je využívat sociální sítě. Každý by měl mít kvalitní profil na LinkedInu. „Jestli chcete být na první stránce na Googlu víckrát, vyplatí se mít i Facebook a Twitter, případně pokud máte prezentace profesního charakteru, hodí se vám i SlideShare, který se také dobře umisťuje ve vyhledávačích,“ prozradil Pavel Šíma.

Můžete si vytvořit vlastní online vizitku – k tomu poslouží nástroje jako About.me, nebo různé profesní stránky, např. Copywriteři, iLektoři apod. Oborových stránek je celá řada, českých i cizojazyčných. Najděte si takové, které jsou pro vás relevantní.

Nejlepší pro osobní branding je založit si vlastní webové stránky, ať už svépomocí díky nástrojům jako Webnode, Wix či Weebly, nebo za ně někomu zaplatit. „Přes firemní web nám chodí několik poptávek denně. Moji osobní stránku lidé spíše zaregistrují, potom si o mě přečtou něco víc a teprve poté mě kontaktují,“ dodal Šíma.

S tím, abyste byli snáze vyhledatelní na internetu, vám může pomoci i optimalizace obrázků. „Pokud kamkoliv posíláte fotku, tak ji vždycky pojmenujte svým jménem, např. frantisek-vomacka.jpg, a ne img4087.jpg nebo foto.jpg. Pokud použijete své jméno, Google vás spíše zobrazí ve vyhledávání,“ vysvětlil Pavel Šíma.

Udržujte svoji online stopu
Součástí online stopy může být i CV, které se objeví online. Ostatně životopis je jednou z věcí, jíž rozhodně stojí za to věnovat patřičnou pozornost.

„Každý by měl investovat do dobrého CV. Vždy ho napsat na míru dané pozici a vždy ho nechat přečíst alespoň jedny oči. Já si nechal CV zkontrolovat od kamaráda a vznikla z toho o 250 % lepší věc,“ prozradil Šíma.

Když si žádal o práci, připravoval si CV více než pět hodin a nad portfoliem strávil přes patnáct hodin. „Jakákoliv investice do výše dvou tří pracovních dnů je zcela zanedbatelná a měla by se vám vrátit,“ vysvětlil Šíma. Času nelituje, ačkoliv dané portfolio už nikdo nikde nenajde.

„Dnes už by nebylo aktuální. Svoji práci nemůžete nechat nikde dlouho ležet. Například ještě před dvěma měsíci jsem měl online tři roky starou verzi webu. Kdysi mi přišla ok, získal jsem díky ní zakázky na určité úrovni. Teď už dělám zakázky na vyšší úrovni, a proto jsem si musel web vylepšit. Dovedu si představit, že za pět let bude můj web znovu na ostudu,“ dodal Šíma.

Pokud chcete, aby byl váš brand konzistentní, musíte si pravidelně čistit svoji online stopu. Na internetu totiž zůstávají i informace, které už dávno nejsou pravda, a občas mohou vést k nepříjemným nehodám.

„Když jsem jako předseda Institutu politického marketingu dělal rozhovor pro Českou televizi, zapomněl jsem jim poslat fotku. Redaktoři si mě iniciativně vygooglili a našli moji fotografii z mladších let. Tak se v televizi vedle záběrů z amerických voleb objevila moje tvář s punk čírem,“ zavzpomínal si Pavel Šíma.

Tento článek vám přináší Kariérní centrum Masarykovy univerzity.

Hlavní novinky