Když se ve škole mluví o přípravě politických kampaní, dávají vyučující často za vzor Spojené státy. A protože zkušenosti se nejlépe získávají praxí, domluvila na konci jarního semestru Katedra politologie Fakulty sociálních studií MU dvěma studentům měsíční stáž v San Franciscu.
Výběrovým řízením katedry, do něhož se přihlásilo přes dvacet studentů, úspěšně prošli Zuzana Motyková a Petr Střítežský, kteří se tak mohli od půlky května do půlky června v USA podílet na několika volebních kampaních.
„Nejdůležitější byla kampaň senátora Dannyho Tarkaniana do amerického Kongresu, která zrovna vrcholila – zbýval měsíc do primárek a celý volební tým tím žil,“ líčí Střítežský. Kromě toho však připravovali i kampaň starosty města Gilroy a zjišťovali postoje občanů Kalifornie k tabákovým výrobkům.
I když studenti na stáži převážně pracovali s velkým množstvím dat o voličích, které následně zpracovávali a analyzovali, měli možnost dostat se i k dalším zajímavým věcem.
„Velmi na mě zapůsobila takzvaná focus group – moderovaná diskuse, na které bylo asi patnáct lidí podle předem vybraných kritérií. Náš šéf Jamie od nich zjišťoval názory na tabákové výrobky. Bylo skvělé vidět v praxi něco, o čem jsem zatím jen četl v učebnicích. Náklady na takovou focus group totiž nejsou úplně malé, účastníci za to dostávají zaplaceno. A taky je potřeba se na to předem pořádně připravit,“ vysvětluje Střítežský.
Politický projev připomíná rockový koncert
Pro Motykovou byl zase jedním z největších zážitků projev kandidáta na amerického prezidenta Donalda Trumpa v San José.
„I když Trumpa považuju za populistu, který názory střídá jako ponožky, musím přiznat, že jeho projev byl velmi působivý. Do sálu jsme přicházeli s despektem, ale když jsme odcházeli, uvědomila jsem si, jak je důležité, aby byl politik dobrý řečník,“ líčí Motyková.
Střítežskému Trumpův projev ze všeho nejvíc připomínal koncert. „Tříhodinové čekání na hvězdu večera mělo i předkapelu – kněze a předřečníka, který dokázal lidi dostat do té správné nálady. Dokonce se tam přísahalo na ústavu. Něco takového si u nás nedokážu představit,“ vypráví student.
„A pak začala jedna velká show. Trump používal jednoduchý a srozumitelný jazyk a nabízel snadná řešení. Skvěle komunikoval s lidmi a oni šíleli. Za hlasitého skandování davů Trump dokonce potvrdil svůj záměr postavit zeď na hranici s Mexikem. A když se publika ptal, kdo to zaplatí, všichni jednohlasně řvali: Mexiko. Pobavilo mě to,“ popisuje Střítežský.
Rozdílná politická kultura byla vidět na každém kroku. „Američané neudělají nic, aniž by si dopředu ověřili, jak na to budou voliči reagovat. Neustále dělají průzkumy a volají lidem i kvůli tomu, aby zjistili, jak se jim líbil leták, který přišel ten den poštou,“ říká Motyková.
„Američani jsou zvyklí být neustále bombardovaní politickými kampaněmi, zároveň se ale nebojí dát jasně najevo, koho volí, i cedulí před domem. Jsou zapálení do politiky a najde se mezi nimi spousta dobrovolníků, kteří nadšeně obvolávají telefonní seznam a přemlouvají lidi, ať jdou volit, a nejlépe ať jdou volit jejich kandidáta,“ doplňuje studentka.
Sladká tečka v podobě vítězství
Jejich pobyt ve Spojených státech amerických se však netočil jenom kolem kampaní. Podívali se také do Národního parku Yosemite, do Las Vegas nebo do věznice Alcatraz. Své zážitky, fotky a videa sdíleli na blogu San Fran Intern a na Instagramu.
„Z našich fotek se to sice nezdá, ale reálně jsme strávili sedm hodin denně prací. Poslední dny pobytu byly opravdu hektické, protože tři dny před naším odjezdem se konaly volby,“ dodává studentka politologie. V posledních dnech kampaně tak monitorovali televizní reklamu konkurenta a sledovali, jaké účinky má jeho negativní kampaň, a také chodili ode dveří ke dveřím a setkávali se s voliči.
Danny Tarkanian nakonec volby vyhrál o deset procent. „Ta atmosféra a euforie ve volebním štábu po vítězství byla nezapomenutelná. Byla to taková sladká tečka za naší stáží. Kampaň ale ještě neskončila, tohle byly primárky, další boj o Kongres Tarkaniana čeká v listopadu,“ dodává Střítežský.
Jejich zahraniční výjezd podpořil stipendijní program mobilit od fakulty sociálních studií, konzultační firma Chariot LLC Jamieho Fisfise jim navíc uhradila ubytování v San Franciscu, což byla největší položka rozpočtu.
Oba studenti by se politickému marketingu chtěli věnovat i po studiích. Motyková se už dříve podílela na kampani pro Starosty a nezávislé a v současnosti je na stáži na ministerstvu školství. Střítežský byl zase v minulosti na měsíční stáži u TOP 09 a v současnosti pracuje v digitální agentuře Pria, kde se stará o politické klienty. V nadcházejících krajských volbách se bude podílet na kampani ODS.