V roce 2012 byla Alžběta Králová magisterskou studentkou politologie na Fakultě sociálních studií MU. Měla za sebou zahraniční pobyt na Erasmu, lákalo ji ale vycestovat do USA. Tou dobou tam totiž probíhal takzvaný supervolební rok – volil se jak nový prezident, tak zákonodárný Kongres. Králová se zajímala o politický marketing a získat zkušenosti z kampaní právě v Americe jí přišlo jako skvělá příležitost.
„Nejprve se zdálo, že na stáž do USA nebude možné získat žádné stipendium, když se pak přeci jen jedna možnost ukázala, bylo potřeba do tří dnů doložit doporučující dopis z katedry. Bylo to před víkendem a nepřipadalo mi to reálné, přesto jsem napsala email třem vyučujícím. A od všech jsem vzápětí dostala odpověď,“ vzpomíná Králová na vstřícný přístup akademiků.
Do USA na několik měsíců nakonec odjela a změnilo jí to život. Už za oceánem plánovala, jak nabité zkušenosti přenese do České republiky. Po návratu úspěšně odstátnicovala a pár měsíců nato už s kamarády z univerzity na koleni zakládala Institut politického marketingu.
Zpočátku neziskovku, pro jejíž první rok fungování si politologové stanovili sadu cílů, kterých chtěli dosáhnout, aby mělo smysl pokračovat dál. Králová tehdy měla zaměstnání a vlastnímu projektu se tak věnovala ve volném čase.
„Po roce fungování se ukázalo, že nastavené cíle jsme dalece překonali. Navíc se nám začali hlásit studenti, kteří k nám chtěli na stáž a při předčasných volbách v roce 2013 jsme všichni byli zadáni na kampaních pro politické strany. Takže nebyl důvod nepokračovat,“ vzpomíná absolventka.
Tou dobou si s institutem kladla za cíl hlavně vzdělávat veřejnost a kultivovat české politické prostředí. S kolegy například vydali slovník politického marketingu nebo publikaci o kampaních do Poslanecké sněmovny v roce 2013. Protože ale neustále rostl zájem klientů o přípravu samotných kampaní, vznikla v roce 2015 ještě přidružená firma.
Kampaň pro Macrona
Králová sama až do roku 2017 souběžně pracovala pro marketingovou agenturu a v pauzách odbíhala komentovat volby a kampaně pro média. Před třemi lety se ale vrhla do činnosti Institutu politického marketingu naplno.
Právě v roce 2017 měla možnost podílet se na prezidentské kampani Emmanuela Macrona ve Francii, v Česku spoluvytvořila kampaň na podporu volební účasti Tvoje poprvé a do dnešního dne se s kolegy podílela na kampaních politických subjektů od komunálních voleb po evropské.
„Monitorujeme také volby v zahraničí, především v USA. Ty letošní jsme sledovali a stále sledujeme na denní bázi už od ledna. Jsme pak schopni nejen komentovat aktuální vývoj, ale také podchytit nejnovější trendy,“ vysvětluje Králová.
Loni absolvovala cestu po USA v rámci programu americké vlády s dalšími devatenácti ženami z celého světa a učila se, jak inspirovat ženy, aby se nebály kandidovat do rozhodujících pozic. Po návratu se stala místopředsedkyní českého klubu absolventů zmíněného programu a využila této platformy a získaných zkušeností k rozjezdu svého nejnovějšího projektu.
Spustila půlroční vzdělávací program Ženský byznys, jehož cílem je naučit ženy více si věřit a být průbojnější. Ať už v politice, nebo práci a byznysu. Začíná s besedami s úspěšnými ženami, pokračovat chce ale i dalšími aktivitami.