Sami jsou ještě vysokoškoláci, zvládají už ale své znalosti předávat dál a vzdělávat ostatní. Za svou pedagogickou práci dokonce Hynek Cígler, Ondřej Hylse a Valdemar Švábenský obdrželi Cenu Studentské komory Akademického senátu Masarykovy univerzity za studentský podíl na výuce. Všechny tři spojuje nečekaně získané nadšení učit a neotřelé metody.
Tajemstvím úspěchu Ondřeje Hylseho z přírodovědecké fakulty je pozitivní přístup. „Při výuce se studenty snažím přesvědčit, že jsem na jejich straně. Že mým úkolem není rozdělit je na ty, kteří uspějí, a ty, kteří nikoliv, ale pomoci uspět všem. Díky tomu, že jsem ještě nedávno byl v jejich situaci, vím dobře, na co se zaměřit, a studenti to dokáží vycítit,“ myslí si Ondřej.
Hynek Cígler a Valdemar Švábenský zase nedají dopustit na neformální přístup. „Nejen že si se studenty tykáme, ale na začátku semestru se i navzájem naučíme svá jména. Atmosféra je potom mnohem příjemnější. Pomáhá i to, že se hodiny snažím neustále zpestřovat soutěžemi a dalšími zajímavostmi,“ říká Valdemar, který absolvoval předmět Inspiratorium pro učitele, z něhož čerpá náměty pro své kurzy.
Všichni tři ocenění se v předávání znalostí našli. „Baví mě hlavně vymýšlet, jak nějakou složitou myšlenku nebo koncept předat pochopitelnou formou,“ svěřuje se Hynek, který přípravu na výuku využívá i pro vlastní třídění znalostí. Ondřej má zase rád kreativitu studentů, kteří mnohdy přijdou s řešením zadaného problému, které ani jeho samotného nenapadlo.
Neznechutit studenty
Ani jeden z oceněných studentských učitelů neučí zrovna jednoduchý předmět, i tak ale dokázali zaujmout. Hynek Cígler je doktorandem psychologie na fakultě sociálních studií a učí Psychometrické praktikum, podílí se ale i na dalších předmětech v oblasti statistiky a metodologie. „Zrovna statistika je nejméně oblíbenou součástí studia. Pravidelně máme deset procent neúspěšných studentů, proto mě překvapilo a velice potěšilo, že jsem cenu získal zrovna já,“ přiznává.
Ondřej Hylse vede už tři roky dvojici seminářů Organická chemie I a II, které doprovází stejnojmenný dvousemestrální kurz. Začal je učit souběžně se začátkem doktorského studia a z původní roční spolupráce se vyklubaly už roky tři. „Začalo mě to neskutečně bavit a studenti jsou, zdá se, také spokojeni,“ usmívá se. Moc dobře ví, že úvod předmětu není příliš atraktivní, a snaží se jím studenty provést tak, aby jim kurz neznechutil už na počátku.
Valdemar Švábenský učí na fakultě informatiky Úvod do programování a nově také kurz Soft skills, sám je přitom teprve studentem magisterského stupně. „Nabídku učit jsem dostal od vyučujícího, který byl součástí komise při mých bakalářských státnicích a líbila se mu moje práce. Přijal jsem a dodnes nelituji,“ říká student, který jako součást své bakalářské práce vytvořil program, který je schopen počítat zadané příklady i se zobrazováním postupu řešení.
Tvorba výukových materiálů je jeho dalším velkým zájmem, natočil už přes sto padesát videí, na kterých vysvětluje matematiku. Ty, jež jsou zdarma na webu, už mají přes milion zhlédnutí, ostatní od něj odkupuje soukromá firma a používá je při výuce na základních školách.
Zatímco Valdemar teprve plánuje na doktorské studium nastoupit, Hynek a Ondřej už svůj doktorský výzkum dokončují. „Zabývám se tím, jestli existuje specifické matematické nadání, a docházím k tomu, že nikoliv. Každý inteligentní člověk má zároveň předpoklady být dobrý v matematice, pokud má dostatečnou motivaci, vzdělání a snaží se,“ popisuje Hynek.
Ondřej se zase snaží vyrábět vybrané přírodní látky uměle v laboratoři. „Chceme vyrobit i takové molekuly, které příroda vyrobit neumí, a zjistit jejich účinek na lidský organismus. Možná najdou využití v medicíně,“ říká student.