

Měla jsem, co se státních maturit týče, jistá očekávání, ale byla bohužel vyšší, než jak to nyní vypadá. Těší mě například to, že budou nastaveny dvě úrovně maturity, což je věc, která řadu let nebyla jistá. Osobně bych ale byla ráda, aby státní maturity přinesly nejen efekt, že budou srovnatelné pro studenty všech středních škol, ale aby je vysoké školy využily v přijímacím řízení. Byla by to jednoznačná motivace pro středoškolské studenty a ušetřilo by to práci i vysokým školám s přijímacím řízením. To je momentálně ale těžko dosažitelný ideál. Je tu totiž problém v otázce termínů. Jestliže mají být známky z maturity známy až v polovině června nebo i později, tak je otázka, jestli vysoké školy vůbec mají šanci s výsledky pracovat. Je mi ale jasné, že systém nemůže fungovat od prvopočátku bezchybně. Dovedu si představit, že v prvních letech vysoké školy vůbec nezareagují a budou čekat, jak všechno dopadne. Studenti se určitě nebudou učit méně. My jako učitelé nijak nepolevíme, takže v tomto směru bych neviděla problém. Bylo by nicméně dobře, aby se termíny postupně vyladily ke spokojenosti všech stran.

Dělala jsem si nedávno malý průzkum mezi žáky, a pokud nebudou vysoké školy nijak reagovat na výsledky ze státních maturit, tak se všichni přihlásí k nižší úrovni státní maturity. To příliš nesvědčí o kvalitním nastavení systému, protože nemotivuje. Obecně nápad zavedení státních maturit vnímám pozitivně, ale není to domyšlené. Za hlavní problém bych označila ve vztahu k vysokým školám časový harmonogram. Pokud by byla státní maturita posunuta tak, aby byly výsledky známé před přijímacím řízením, tak by to mělo svůj smysl. Jenže tomu se zase některé střední školy brání, protože kdyby byly maturity už v únoru, ztratí se tím půl roku výuky. Je to tedy momentálně bod, který lze asi obtížně řešit. Pokud ale vím, tak v Polsku mají státní maturity v květnu a ještě po tom stíhají přijímačky na vysoké školy.
Miloš Jaroš, Gymnázium Křenová v Brně
Zatím se obávám, že mi státní maturita přinese zklamání a pozitivní očekávání moc nemám. Ale nechci to příliš rozvádět. Čekám, až se dokončí legislativa, protože jsem se mnohokrát přesvědčil o tom, že když člověk dopředu přemýšlí, co jak má udělat, tak jenom zbytečně ztrácí čas, protože nakonec je všechno jinak. O státních maturitách se mluví už snad deset let, a dokud se to opravdu nerozběhne, nemá smysl o celé věci moc spekulovat.

Státní maturita bude znamenat hodně nové logistiky a změn, ale já se osobně domnívám, že to mohou být změny pozitivní. A protože už máme u nás na gymnáziu jistou představu, jak by měla maturita probíhat, seznámili jsme s ní naše žáky a jejich očekávání jsou také vesměs pozitivní a starou maturitu už moc nechtějí. Očekávám, že vysoké školy budou reagovat ostražitě, ale pokud by se podařilo testy udělat kvalitně, tak by pro ně mohlo být velmi výhodné s nimi při přijímacím řízení pracovat. Ušetřilo by jim to práci a také by to znamenalo velmi silnou motivaci pro naše studenty se na maturitu skutečně připravovat.