Dva mí bratislavští
kolegové, kteří od roku 2003 dělají každoroční průzkumy, jak a co čte
slovenská populace, se neshodnou v základním názoru na čtení. Pro Pavla
Rankova spíše než kontakt s knihou je podstatné, že se čte umělecká
literatura. Pokud ztrácíme její čtenáře, což naznačují trendy poslední
doby, tak ztrácíme lidi s velmi dobrým poměrem ratia a emocí; čtení
odborné knihy je zcela jinou disciplínou. Peter Valček proti tomu
soudí, že by se mělo číst cokoliv, neboť např. i čtenář odborné
literatury není z kulturního hlediska o nic méně hodnotný než čtenář
beletrie.
Zkusme si představit, že bychom měli volit mezi literaturou a knihou.
Buď jít cestou jakýchsi pevně daných hodnot, ať už jsou kdekoli, nebo
jít cestou věrnosti jednomu médiu. Volba vpravdě Sofiina. Pavol Rankov,
zdá se mi, nedoceňuje fakt, že literatura (beletrie) nejsou jen hodnoty
ve formě jakýchsi platónských idejí, ale že i samotné médium (kniha,
písmo) představuje jistý postoj, nastavení. Čtení je bránou i podmínkou
těchto hodnot. Rovnováha ratia a emocí, kterou má s beletrií spojenu,
se neděje nezávisle na médiu, jímž je zprostředkována, ale právě díky
němu. Nicméně postoji Pavla Rankova rozumím. Člověk si čas od času
pokládá otázku, zda smyslem našeho kulturního obcování je hodnotové
tříbení, nebo věrnost danému médiu. Jinými slovy: Jsou přirozenějšími
spojenci čtenář K. Čapka a divák Felliniho, nebo čtenář K. Čapka
a čtenář harlekýnek?
Bližší je mi pozice Petra Valčeka. Také proto, že více odpovídá mým
znalostem o tom, jak se čte, co se čte, jaký je vztah mezi čtenářem
sporadickým a čtenářem silným. Má se to totiž tak, že čtenář, který čte
dobré knihy, je vždy i čtenářem častým. Číst hodně je tedy nutnou,
nikoli dostačující podmínkou toho, aby se – kromě jiného – četly i věci
kvalitní. Základním rysem, jímž se liší čtenář častý od čtenáře
sporadického, není fakt, že každý čte něco jiného, jeden třeba
thrillery, jiný I. B. Singera či historickou literaturu
z nakladatelství Argo, nýbrž že čtenář častý čte všeho víc než čtenář
sporadický: věcnou literaturu, beletrii, odbornou literaturu aj. Teprve
na druhém stupni je možno zahlédnout mezi oběma rozdíly i ve skladbě
četby. Čtenář častý čte např. výrazně více klasické beletrie než čtenář
sporadický. – Shrnutí? Čím více čtení, tím větší jistota, že bude
i čtení kvalitního. Čtení beletrie a čtení odborných knih tedy nejsou
ani tak dvěma rozdílnými disciplínami, nýbrž dvěma týmy hrajícími ve
stejné lize s názvem Kultura.
Hlavní novinky
Pravidla sestavování rozpočtu pro rok 2025 jednomyslně schválil AS MU
Jedním z hlavních bodů 282. zasedání Akademického senátu Masarykovy univerzity byl v pondělí 2. prosince návrh směrnice Pravidla sestavování...