Odborný tým z Ekonomicko-správní fakulty MU v minulém roce dokončil
pro Jihomoravský kraj (JMK) rozsáhlou Strategii rozvoje lidských zdrojů
Jihomoravského kraje. Člen expertního týmu Mgr. David Póč si myslí, že
největší výhodou ESF, spolupracující FSS a Centra pro regionální rozvoj
MU byla podrobná znalost prostředí a možnosti další spolupráce včetně
zapojení studentů.
Jak byste stručně představil projekt, na kterém ESF spolupracovala s Jihomoravským krajem?
Náš tým se podílel na vypracování Strategie rozvoje lidských zdrojů
v Jihomoravském kraji na léta 2006–2016. Jedná se o první studii tohoto
typu v ČR, kterou k vypracování nezadal stát, ale kraj. Samo
vypracování trvalo necelé dva roky a podílelo se na něm třicet až
čtyřicet odborníků, záleželo na tom, ve které fázi. Nejvíce lidí bylo
zapojeno hned v té první, kdy jsme analyzovali stávající situaci
v kraji. Tehdy jsme oslovili odborníky nejen z ESF, ale i například
z FSS a z Centra pro regionální rozvoj MU, studie se tak na chvíli
stala projektem skoro celé MU.
Jak byste shrnul obsah vámi vypracované studie?
Není jednoduché to shrnout, pod pojmem lidské zdroje totiž už
nerozumíme pouze rozvoj zaměstnanců ve firmách či organizacích
veřejného sektoru. Obsahem dokumentu je problematika vzdělávání,
podpory firem, adaptability pracovníků a jejich mobility či podpora
různých dílčích aktivit, například zajištění pracovních příležitostí
pro lidi postižené sociální exkluzí.
.jpg)
Kde jste při své práci objevili největší nedostatky?
Například v oblasti vzdělávání stále chybí větší propojenost mezi
vzdělávací a soukromou sférou. Potřebujeme motivovat firmy, aby se
podílely na procesu vzdělávání a definovaly své požadavky na absolventa
vysoké školy. Většina firem neumí využívat možností stáží a různých
praxí pro studenty. Na druhé straně se musí tomuto nezbytnému procesu
zavádění praxí a stáží do vzdělávacích plánů podřídit i vysoké školy.
Problémem je také udržet vzdělané lidi na území JMK, zabránit jejich
odchodu do Prahy či do zahraničí. K udržení kvalitního lidského
potenciálu v kraji vytváří podmínky vysoké školy (především MU) formou
podpory rozvoje inovativního vědecko-výzkumného potenciálu regionu.
Podíleli se na vypracování strategie i studenti?
Na vypracování strategie se velkou měrou podíleli studenti doktorského
studia z ESF a FSS. ESF se s krajem také domluvila na dlouhodobé
spolupráci včetně případných aktualizací studie. V současnosti
například pracujeme na takzvané letákové verzi strategie a tu vytvářejí
převážně studenti. Sama studie je velmi obsáhlý a detailní materiál, se
kterým budou pracovat jednotlivé odbory na krajském úřadě. Materiál je
však velice komplikovaný pro běžného občana, málokdo si přečte studii
o několika stech stran. Snažíme se proto ve spolupráci a podle
požadavků KÚ JMK vytvořit leták stručně shrnující priority kraje
v oblasti lidských zdrojů. Na podobu letáku jsme vyhlásili soutěž mezi
studenty předmětu Marketing ve veřejném sektoru na ESF. Výhledově také
chceme vést bakalářské a diplomové práce analyzující předpoklady
různých mikroregionů v rámci JMK úspěšně získat prostředky z evropských
strukturálních fondů na svůj rozvoj a na zvýšení konkurenceschopnosti.
Na zasedání brněnského zastupitelstva jsem jednou slyšel názor, že MU
je příliš spojená s Brnem, a nemá tudíž dostatečný odstup od problému,
který by naopak měla soukromá mimobrněnská agentura. Bylo pro vás to,
že jste Brňané, spíše výhodou, nebo handicapem?
Já se domnívám, že spíše výhodou. Znalosti expertů z uvedených fakult,
kteří na studii pracovali, jsou obecné, celonárodní. To, co učí, není
jiné v Brně a v Praze. Na druhou stranu, k tomuto celostátnímu přístupu
můžeme na rozdíl od mimobrněnských expertů přidat podrobnou znalost
prostředí. My navíc můžeme využívat dřívějších výzkumů, včetně
seminárních a bakalářských prací našich studentů spojených s tímto
tématem. Naší největší výhodou je možnost dlouhodobě zapojit studenty
všech oborů a forem studia ESF do podobných projektů.