Jasně (to je kvantifikovatelně a měřitelně) byly definovány jen obecné finální povinnosti – publikace, konference a závěrečná práce. S rostoucím počtem studentů začínalo být zřejmé, že pro udržení a sledování jejich úrovně i pro udržení administrativního přehledu, bude třeba zvolit průkaznější prostředky než paměť školitelů jednou za rok zálohovanou do papírového výkazu. Tím spíše, když studenti začali intenzivněji využívat zahraničních studijních pobytů v rámci programu Erasmus a podobně a žádali o uznání v zahraničí dosažených výsledků, které nemusely být vždy v průkazné podobě publikace či vystoupení na konferenci.
Výsledky úvah se projevily na podzim 2001 v podobě prvních kurzů evidovaných v katalogu předmětů v Informačním systému MU s uvedeným počtem kreditů. Během následujícího semestru se snažili garanti všech oborů v doktorských programech na FF vyjádřit poměr společných a individuálních povinností studijních plánů kvantitativně počtem kreditů a jejich přidělením kurzům.
Tyto kurzy se postupně zaváděly do katalogu, a dostálo se tak současně i povinnosti evidovat studium prostřednictvím Informačního systému. V podzimním semestru 2002 byla značná část kurzů pro všechny obory v Informačním systému zavedena. Nově nastupující studenti si registrovali kurzy stejně jako studenti nižších stupňů studia, nutnosti získat kredity nebyli zbaveni ani stávající studenti, pouze s tím rozdílem, že počet požadovaných kreditů byl úměrně krácen vzhledem k již odstudované době. Přechod na kreditní systém byl de facto dokončen na podzim 2004, kdy byla nahrazena povinnost odevzdávat roční výkaz v papírové podobě semestrálním kolokviem v Informačním systému, a to již bez výjimky pro všechny obory (v té době 36 oborů DSP).
Institut semestrálního kolokvia (které měl student splněno, pokud školitel uznal, že student splnil všechny ostatní povinnosti) a kreditní systém jako takový v kombinaci s aplikací a možnostmi Informačního systému umožnil ve srovnání s papírovým výkazem jednoznačnou a mnohem rychlejší kontrolu dodržování všech pravidel studia, vyplývajících ze zákona a studijního řádu.
Novelizace studijního řádu a celouniverzitní přechod na kreditní systém v doktorském studijním programu, které následovaly, způsobily jisté nekompatibility vzhledem k již zabíhajícímu se systému na Filozofické fakultě, ale nakonec se vždy ukázalo, že jde jen o technická řešení (i když řešení konfliktu čl. 12 odst. 2 Studijního a zkušebního řádu vs. čl. 28 odst. 1, případně § 47 odst. 3 Zákona o vysokých školách nebývá často systémové) a podstata zůstává nedotčena a plně funkční.
Ta v současnosti spočívá tedy v tom, že a) uchazeči a studenti mohou
mít mnohem jasnější představu o svých studijních povinnostech, a to
i v kvantitativním smyslu, b) mohou si odpovědněji připravit
individuální studijní plán, který c) je možné snadno kontrolovat nejen
z pozice školitele, ale i proděkana a dalších kompetentních osob.
Urychluje to tak mimo jiné i vyřizování nejrůznějších žádostí,
mimořádných stipendií a veškerou administrativu.
Josef Krob,
děkan Filozofické fakulty MU