První rok existence má už skoro za sebou Centrum rozvoje pedagogických kompetencí (Cerpek), kde mají akademici příležitost zlepšit svoje učitelské dovednosti. Zkušenosti ukazují, že ač se věnují různým oborům, čelí ve výuce stejným výzvám a už jen díky tomu se v programu hodně naučí. Noví zájemci se do něj můžou přihlašovat právě teď.
Irena Komendová působí jako odborná asistentka na filozofické fakultě. Na částečný úvazek učí budoucí psychology hlavně psychodiagnostiku dětí a dospívajících a mluví se studenty o různých formách testování, s nimiž se později v praxi budou setkávat. Těžká látka, hodně vysvětlování. To navíc ztěžuje fakt, že studenti si nic takového dosud nezkusili.
„Dostala jsem se do stádia, kdy jsem z výuky cítila ohromnou nespokojenost. Viděla jsem, že ať dělám cokoliv, studenti nejsou příliš motivovaní, což pak demotivovalo i mě,“ popsala Komendová, jež se právě v tomto rozpoložení přihlásila do prvního běhu Cerpeku, který odstartoval loni v létě.
Jako pedagožka sice neměla od studentů špatné hodnocení – nejhorší bylo zpravidla 1,5 – jenže zároveň se z něj nedalo nic vyčíst. Jako by to všem bylo tak trochu jedno, což ale nebylo jedno Komendové.
E-mail s informací o tom, že začalo fungovat výukové centrum pro pedagogy, brala jako poslední příležitost, jak s věcmi něco udělat. Učit totiž začala před lety proto, že se už ve své práci v ambulanci klinické psychologie v nemocnici v Havlíčkově Brodě cítila vyhořelá. Výuka jí vrátila radost do práce a chuť hledat zase nové cesty. Jenže postupně se vytrácela i radost z výuky.
„Lidé si myslí, že když je někdo psycholog, tak je přece jasné, že bude umět i učit. Není to tak,“ pousmála se odbornice, která se podle vlastních slov nejdřív trochu bála, co všechno ji v programu Cerpeku čeká. „Třeba na natáčení ve výuce jsem se rozhodně netěšila,“ podotkla, ale hned dodala, že ve výsledku jí to přineslo samé dobré věci. „Nejpřínosnější pro mě byl už jen počáteční pocit úlevy, že všichni, kdo jsme se v kurzu potkali, řešíme ty samé problémy.“
Výukový program pro učitele je rozložený do celého roku. Účastníky čeká nejdřív týdenní intenzivní trénink a pak úkoly, které plní během roku včetně toho, že se dělá videozáznam z jejich výuky. Pozornost se věnuje nejrůznějším tématům – řeší se, jak výuku co nejlépe naplánovat, jak efektivně předávat informace, jaké u toho využít nástroje a v čem jsou silné a slabé stránky jednotlivých účastníků.
Zlepšení v předmětové anketě
Třeba Irena Komendová se bála, že studenty v hodinách příliš zahlcuje, protože informací, které jim z praxe může předat, je daleko víc, než kolik jich je schopná vtěsnat do jednoho semestru. „Ve zpětné vazbě se ale ukázalo, že s tím problém vůbec není. Kolegové mě upozornili spíš na to, že někdy předpokládám, že studenti něco vědí, a přitom to tak nemusí být,“ přiblížila situaci psycholožka, která viděla výsledky svoji práce v programu hned v následujícím semestru.
„Z komentářů studentů v předmětové anketě vyplynulo, že se opravdu zvedla jejich motivace se předmětu věnovat. Psali mi spoustu slovních hodnocení, kde líčili, že to byl jeden z nejlepších kurzů, jaký na škole zažili. Byla jsem z toho nadšená,“ popsala Komendová, která přitom stihla použít jen část z toho, co se naučila.
Uznává, že zlepšení nastalo jenom díky tomu, že programu věnovala hodně svého času. Také jeho strůjci jsou si vědomi, že pokud má přinést patřičný efekt, je pro účastníky časově náročný. Snaží se jim ale vycházet vstříc. „Plánujeme, že některé části, které byly dříve rozdělené, sloučíme. Obecně je program pořád ve vývoji, ale jsme s ním spokojení. Ukázalo se, že na univerzitě má svoje důležité místo,“ podotknul koordinátor projektu Jeffrey Vanderziel.
Do dalšího běhu kurzů, které začnou v podzimním semestru, je možné se hlásit až do 1. července na e-mailové adrese Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. A kdo si není jistý, zda je to přesně to, co hledá, může přijít na konferenci o pedagogických kompetencích akademiků, která se koná 13. června.
Kurz je financovaný ze strategického projektu Muni 4.0 z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.