Přejít na hlavní obsah

Nepostradatelní: Když si s ISem nevíte rady

Informační systém si postavil hlavu a neplní úkoly tak, jak si představujete? Pomůžou vám IS-technici. Vede je Dana Koláčková.

Dana Koláčková začínala jako technička informačního systému na fakultě sportovních studií. Po čase šla dělat to samé na rektorát. Nakonec povýšila na koordinátorku a přesídlila na fakultu informatiky.

Do univerzitního informačního systému někdy musel zavítat každý student Muni, o vyučujících nemluvě. Vyznat se v něm ale nemusí být vždycky snadné. Když si systém postaví hlavu a neplní úkoly tak, jak si člověk představuje, pomůžou mu IS-technici pod vedením jejich koordinátorky Dany Koláčkové.

Její tým uživatelské podpory informačního systému může kontaktovat kdokoli, kdo si s ním zrovna neví rady, a to po telefonu nebo osobně, nejčastěji ale přicházejí dotazy prostřednictvím e-mailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

„Denně zodpovíme desítky dotazů. Počty se ale různí podle toho, jaký měsíc zrovna máme. Nejnáročnější jsou začátky semestrů, kdy se nám požadavků sbíhá opravdu dost. Oproti tomu o Vánocích nám do e-mailu chodí snad tak jeden dva maily za den,“ vysvětluje.

Nejvíc času jí tak v práci zabírá procházení e-mailové schránky. „Pouštím se do četby hned poté, co přijdu ráno do kanceláře a uvařím si čaj. Bez něho bych nemohla existovat. V poště nacházím jednak prosby o radu směřované přímo na mě, jednak sleduji dotazy, které dostávají mí kolegové. Jako koordinátorka kontroluji, jestli třeba nějaký z techniků, jež mám na starosti, nezodpověděl dotaz špatně nebo jestli někdo nějaký problém neopomněl vyřešit,“ popisuje Koláčková.

Elektronické agendy Masarykovy univerzity jsou propojené, často tak uživateli pomůže tým Koláčkové jen tím, že dotyčnému řekne, kam si má svůj požadavek podat.

„Řekněme, že nějaký univerzitní zaměstnanec má v ISu špatně nastavené číslo své kanceláře. My ho ovšem neopravíme, protože personální informace čerpáme z INETu, který studenti používají třeba k platbám kolejného. Musíme proto tazatele odkázat tam,“ objasňuje Koláčková.

Dana Koláčková vystudovala informační studia a knihovnictví na filozofické fakultě a jak sama říká, na ryzí informatiku by si nikdy netroufla. „Mám velmi kladný vztah k počítačům, na druhou stranu jsem si oblíbila i humanitní vědy. A právě v mém studiu se propojily s technickým přístupem. I když jsem u oboru přímo nezůstala, zas až tak moc jsem se od něj nevzdálila,“ říká.

Začínala jako technička informačního systému na fakultě sportovních studií. „Po čase jsem šla dělat to samé na rektorát. Nakonec jsem povýšila na koordinátorku a přesídlila na fakultu informatiky,“ popisuje svou cestu. U obsluhy informačního systému zůstala a brzo na pracovišti oslaví deset let.

Zjistit, v čem je vlastně problém

Díky letité zkušenosti ji podle jejích slov už žádné dotazy nepřekvapí. „Někdy je složité vůbec pochopit, co přesně má tazatel na mysli. Často se to stává, když píše rozzlobený pracovník, kterého systém momentálně neposlouchá tak, jak by si představoval. Pod vlivem emocí pak nedokáže vysvětlit, v čem přesně jeho potíž spočívá,“ vypráví Koláčková.

„V takových případech zachovám klid a snažím se problému přijít na kloub. Každopádně jsme tu pro všechny a určitě se nás nemusí bát zeptat ani ostýchavý člověk,“ zdůrazňuje.

Pokud zrovna nedává instrukce bezradným, zajde si ve volném čase do přírody nebo se věnuje orientálním tancům. „Když člověk sedí celý den před monitorem, musí si to nějak vynahradit. Mám spoustu kolegů, které kvůli sedavému zaměstnání trápí třeba bolesti zad. Jinak mám ale svou práci ráda. Každodenně v ní vidím výsledky a dodává mi pocit prospěšnosti,“ zakončuje.

Hlavní novinky