Co když je potřeba přeinstalovat na všech univerzitních počítačích antivirový program, vyměnit studentské počítače za novější nebo vytvořit databáze, jež jsou na škole potřeba? Ajťák Martin Lebeda pracuje na oddělení podpory a služeb Ústavu výpočetní techniky MU, kde si s podobnými zapeklitostmi umějí poradit. Působí tam už přes devět let.
Oficiálně se jeho pracovní pozice jmenuje analytik IT. Co si pod tím představit? „Řeším různé požadavky od univerzity, které se jakkoli dotýkají informačních technologií. Analyzuji je, navrhuji pro ně řešení a vymýšlím způsob jejich implementace,“ vysvětluje.
Jeho tým spravuje přes dvě stovky produkčních serverů, terminálové servery, e-learningy, tiskové systémy, přístupové a kamerové systémy či například databáze. V praxi to znamená starat se o bezmála 2900 počítačů. „Řídím se přesvědčením, že bychom měli automatizovat všude, kde se dá, a centralizovat tam, kde to má smysl,“ tvrdí Lebeda.
Centralizace šetří čas i peníze
Popsat svůj typický pracovní den v kanceláři ústavu v Botanické ulici mu nejde zrovna lehce. „Stěží hledám nějaké úkony, které bych musel každodenně provádět jako rutinu. Většinou si na oddělení stanovujeme dlouhodobé úkoly a pak je řešíme po malých krocích,“ popisuje.
Momentálně se se svým týmem věnuje optimalizaci centrální správy všech počítačů na univerzitě. „Mezi její hlavní výhody se řadí totožná uživatelská zkušenost na všech pracovištích a studovnách včetně notebooků, a to jak po stránce uživatelského rozhraní, tak softwarového vybavení. Navíc soustředění správy počítačů do jednoho místa šetří značné množství finančních prostředků,“ dodává.
S optimalizací souvisí i jiný důležitý projekt, na nějž se v těchto dnech důsledně chystají. „Čeká nás přechod na jiný antivirový program. Uskutečnit takové rozsáhlé změny napříč univerzitou není zrovna jednoduché, proto začínáme s přípravami dlouho dopředu. Nový antivir spustíme sice až na začátku příštího roku, ale patřičné kroky musíme dělat již nyní,“ říká.
Bdí i nad bezpečností
Mezi další věci, s nimiž si Martin Lebeda umí poradit, se řadí i potíže s uživatelskými účty. „Může se klidně stát, že nějaká souhra náhod poškodí studentovi profil. Když se potom do něj kupříkladu v CPS snaží přihlásit, nepodaří se mu to. Musí jít za operátorem, který v cépéesce sedí, a závadu mu nahlásit. Ten nám následně požadavek předá a my na dálku účet opravíme. Trvá to jen několik málo minut,“ líčí IT analytik.
V týmu, jehož je Lebeda součástí, se vypořádávají i s bezpečnostními hrozbami. Jestliže se v některém z počítačů objeví virus či malware, v ústavu se to zpravidla dozvídají jako první. „Studenti do sítě vnášejí škodlivé soubory třeba na flash discích, které ve škole používají. Pokud dojde k nějakému incidentu, který automatika nevyřeší, odhalíme jeho příčinu a najdeme řešení,“ objasňuje.
Od počítače dává doma ruce pryč
Významnou částí jeho práce je spolupráce se studenty informatiky a příbuzných oborů. „Bez nich si fungování našeho pracoviště nedokážu představit. Pracují tu převážně brigádně. Řada z nich u nás píše své diplomky. Těší mě, když vidím, jak se postupně zlepšují, někteří u nás zůstanou i po skončení studia jako kmenoví zaměstnanci,“ vypráví Lebeda.
A jak ve svém volném čase dobíjí baterky? „Rád jezdím po výletech, hraju ping-pong a v létě i pétanque. Celkem jsem si oblíbil také vaření. Kdo by si myslel, že se počítačům věnuju i po práci, plete se. Před obrazovku usedám jen zřídka, a to tehdy, když si pustím nějakou hru. Často se to ale nestává,“ přiznává.