Systém je založen na poznatku z psychologie učení, že určité informace si rychleji a lépe zapamatujeme, pokud si je připomínáme ve správných intervalech. „Cílem metody není naučit se něco co nejrychleji, ale kvalitně a s co nejmenším úsilím, tedy s nejmenším počtem opakování,“ vysvětluje analytička vývojového týmu Miroslava Misáková.
Princip Drilu vychází z oblíbeného papírového kartičkového způsobu učení, svou elektronickou a automatizovanou podobou ale přináší zcela nové možnosti. Dril postupně zobrazuje kartičky s otázkami a po odkliknutí ukáže i odpovědi. Uživatel si poté na škále vyznačí, jak dobře znal odpověď. Podle toho, jak silná nebo slabá byla jeho znalost, se kartičky automaticky řadí k opakování za určitý počet dní. „Oproti klasickému způsobu učení člověk při použití Drilu neztrácí čas zbytečným opakováním těch vědomostí, které již zná. Také si nemůže například informaci vybavovat podle jiných klíčů, jako je umístění slovíčka na stránce v učebnici nebo ohnutý rožek papírové kartičky,“ popisuje výhody programu systémový architekt vývojového? týmu IS MU Jan Kasprzak.
Aplikace je vhodná pro učení jakéhokoliv typu znalostí, které nevyžadují chápání souvislostí, zejména slovíček cizího jazyka. „Učitelé projevili o službu zájem téměř okamžitě. V současnosti se připravuje například učebnice Latiny pro právníky nebo učebnice Angličtiny pro Fakultu sportovních studií. Velký zájem je o pořizování poslechů k jednotlivým drilovacím položkám ve spolupráci se servisním střediskem, které má k dispozici nahrávací studio,“ popisuje Misáková velký zájem akademické veřejnosti o Dril.
Autoři projektu mají v plánu řadu dalších inovací. „Připravujeme odlehčenou verzi drilovací aplikace optimalizované pro malé obrazovky mobilních zařízení, dále různé statistické aplikace jako histogramy úspěšnosti, kalendář předpokládané zátěže v nejbližších dnech, zobrazení zapomínacích křivek a podobně,“ nastiňuje budoucnost Kasprzak. I když je Dril primárně určený lidem, kteří se chtějí učit bez ohledu na povinnou výuku, plánují se také úpravy, které souvisí s režimem univerzitní výuky. „Šlo by třeba o vynucené zopakování slovíček určité lekce den nebo dva před plánovanou písemkou,“ naznačuje Kasprzak další vývoj.
Dozvědět se o Drilu víc nebo si ho rovnou vyzkoušet lze na webové adrese http://is.muni.cz/elportal/nastroje/dril/.