Sama vede úspěšný program HR Excellence in Research pro University College Cork (UCC) v Irsku, je také hlavní řešitelkou projektu CARDEA zaměřeného na roli manažerů ve výzkumu a financovaného z programu Horizont Evropa, rámcového programu Evropské unie pro výzkum a inovace na období 2021–2027.
Jaké jsou největší výzvy při řízení lidských zdrojů v univerzitním prostředí? A jak se s nimi vypořádat?
Jednou z velkých výzev, s nimiž se setkávám, je kariérní rozvoj výzkumných pracovníků v institucích terciárního vzdělávání, zejména pokud jde o kariérní postup těchto výzkumných pracovníků na jiné než akademické dráhy. Všichni totiž víme, že se uděluje stále více doktorských titulů a studenti přecházejí na univerzity a do výzkumných center jako postdoktorandi. Současně klesá počet akademických míst. Jedná se o celosvětový problém. Co tedy uděláme s našimi nejtalentovanějšími a nejlepšími? Je důležité umožnit jim objevit celé spektrum úžasných kariér, které jsou k dispozici i mimo akademickou sféru. To je tedy podle mého názoru výzva v oblasti lidských zdrojů.
Co do této oblasti přináší implementace HR strategie? V čem je důležitá?
HR strategie pro výzkumné pracovníky (HRS4R, HR Strategy for Researchers) je ocenění, které se uděluje univerzitám a výzkumným ústavům po dosažení určitých kritérií stanovených Evropskou komisí. Pro lidi pracující v oblasti lidských zdrojů na univerzitách v celém evropském výzkumném prostoru je však ocenění HR Excellence in Research Award velmi cenným opatřením, které umožňuje personalistům zavádět inovativní a kreativní postupy v oblasti vzdělávání a rozvoje, lepší podmínky a robustní postupy náboru zaměstnanců apod. Mně osobně toto ocenění umožnilo zavést program nazvaný Odyssey, který umožňuje výzkumným pracovníkům postupovat v kariéře mimo akademickou sféru. Takže mi to vlastně pomohlo pomoci našim výzkumným pracovníkům, což je podle mého názoru velmi důležité.
Mezi nové trendy patří work-life balance, vyvážení kariéry a soukromého života. Co mohou univerzity nabídnout v této oblasti?
Na UCC máme spoustu programů a aktivit zaměřených na duševní i fyzický, ale i sociální, finanční či duchovní wellbeing. Máme program pomoci zaměstnancům a pořádáme roadshow zaměřenou na wellbeing a rozvoj. Máme třeba Strom zdrojů, který zobrazuje všechny zdroje podpory, které jsou zaměstnancům univerzity k dispozici. Mnoho let se v této oblasti angažuje vedení univerzity, což dokazují investice do nápomocných zdrojů. což dokazují investice univerzity do zdrojů nápomocných v této oblasti. UCC je první univerzitou, která získala irské ocenění Keep Well za péči o zaměstnance. Je důležité udržet si dobrou rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem a tato podpora je podle mě zásadní pro všechny zaměstnance, nejen pro výzkumné pracovníky.
Jak univerzity mohou udržet talentované vědecké pracovníky a jak vědce a vědkyně motivovat v rané fázi jejich kariéry?
Velká část motivace pro výzkum se odehrává na místní úrovni. Většině výzkumných pracovníků, kteří přicházejí na UCC, je přidělen mentor. Univerzita provozuje program nazvaný Profesní dovednosti pro vedoucí pracovníky výzkumu, který se zaměřuje se na starší postdoktorandy a výzkumné pracovníky. Zapojuje výzkumné pracovníky, kteří se teprve chystají osamostatnit a rozvíjet své vlastní výzkumné týmy a skupiny. Je skutečně užitečný, protože umožňuje výzkumným pracovníkům porozumět systémům, v nichž pracují, a učí je, jak tyto systémy využívat, rozvíjet vlastní výzkum a budovat svou výzkumnou kariéru. Což je to, co skutečně chtějí dělat.
Jakým způsobem lze zvýšit zapojení studujících do výzkumu a jak nejlépe rozvíjet jejich dovednosti v této oblasti?
V UCC se věnuji převážně výzkumným pracovníkům univerzity a s vysokoškolskými studenty nepřicházím příliš do styku, ale vnímám, že výuka vedená výzkumem je dobrý způsob, jak zapojit studenty a přimět je, aby o výzkumu skutečně přemýšleli. Výzkum a inovace začleňujeme do studijních plánů tak, že studenti vidí výsledky výzkumu prostřednictvím přednášek. Myslím, že to je opravdu dobrý způsob, jak je zapojit do výzkumu.
Přírodovědecká fakulta MU od roku 2018, kdy získala od Evropské komise titul HR Excellence in Research, zavádí novou personální strategii napomáhající zařazení fakulty do jednotného evropského prostoru s usnadněním mezinárodní mobility vědců (tzv. European Research Area, ERA). Fakulta v rámci nastavování efektivní péče o zaměstnance a PhD studenty například zavedla důsledné využívání angličtiny jako druhého jazyka pro komunikaci, vytvořila systém pracovních pozic včetně kompetenčních modelů a kariérní řád specifikující podmínky pro kariérní postupy či změnu, zavedla pravidla pro výběrové řízení a proces adaptace pro nováčky, který se právě digitalizuje. Fakulta také v rámci MU aktivně spolupracovala na vytvoření plánu genderové rovnosti a připravila koncepci rozvoje vědců v rané fázi kariéry (Early Stage Researchers - PhD studentů a postdoků).
Od roku 2020 fakulta postupně zavedla hodnocení výkonu i pracovního chování všech zaměstnanců s výjimkou krátkodobých projektů a právě dokončuje koncepci vzdělávání pro všechny zaměstnance, která zahrnuje jak využití univerzitních zdrojů vzdělávání, tak zdrojů fakultních, a navazuje na doporučení či požadavky vzdělávání vycházející z každoročního hodnocení zaměstnanců. V současné době se fakulta intenzivně připravuje na obnovení HR Excellence In Research Award, sebehodnotící zprávu odevzdá v únoru 2024 a v následujících měsících proběhne návštěva hodnotitelů, tzv. Site Visit.