Přejít na hlavní obsah

Nové vysvědčení od odborníků z MUNI podporuje rozvoj a učení

Základní školy mohou pro hodnocení využít nové školní vysvědčení, které tři roky vyvíjeli odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Jeho podobu představili společně s řediteli škol zapojených v projektu a zástupcem MŠMT krátce před rozdáváním pololetních vysvědčení.

Vedoucí katedry pedagogiky a hlavní řešitelka projektu Jana Kratochvílová představuje Vysvědčení JINAK.

J I N A K. Jednotlivě, Informativně, Nově, Aktivně, Komplexně. Takovým způsobem mohou být nyní hodnoceni žáci a žákyně na základních školách. Na konci cesty v popsaném způsobu hodnocení je vysvědčení, které není založeno na známkách, ale na kombinovaném hodnocení, při kterém pedagogové využívají k určení stupně znalosti žáka kritérií a vše doplňují slovním vyjádřením. Vyučující mohou na vysvědčení uvést i známku, která ale již není stěžejním motivem. Do procesu hodnocení také nové vysvědčení zapojuje samotné žáky, a to sebehodnocením, a zcela nově přistupuje i k hodnocení chování.

„Jsem hrdá na to, že právě na naší pedagogické fakultě se kolegové více než tři roky věnovali tomu, abychom dnes mohli novou podobu vysvědčení představit,“ uvedla v úvodu tiskové konference děkanka pedagogické fakulty Simona Koryčánková s tím, že i ona považuje stávající rozdávaná vysvědčení za nedostačující, která neukazují širokou paletu schopností žáků a žákyň.

Vedoucí katedry pedagogiky a hlavní řešitelka projektu Jana Kratochvílová zdůraznila, že vysvědčení, které její tým přináší a které v průběhu tří let připomínkovalo 115 vyučujících, 51 tříd a 821 žáků a žákyň, je hlavně nabídkou. „Nabídkou pro školy a vyučující měnit výuku, spolupracovat více mezi sebou a také podporovat vztah žáka, učitele a rodiče.“

Vysvědčení JINAK má celkem šest stran. Na nich najdou žáci své silné stránky, pokrok, kterého dosáhli, a také doporučení k dalšímu učení. Vysvědčení také zcela nově přistupuje k hodnocení chování v rovině osobnostní, sociální i přístupu k učení. Novinkou je i poslední strana vysvědčení, která je určená pro sebehodnocení žáků. Vysvědčení tak posiluje aktivní roli žáků v hodnotícím procesu nejen při psaní vysvědčení, ale i v běžné výuce. Žáci v něm mají možnost podílet se na svém rozvoji a plánovat své vlastní učení. „Chceme, aby děti nejen získávaly znalosti, ale také aktivně formovaly svůj vlastní vzdělávací příběh,“ dodala Kratochvílová.

Nový typ vysvědčení, který by odpovídal současné době a poskytoval ucelenou a přehlednou informaci o učení žáka, hledali dlouho na Základní škole a mateřské škole Ivančice-Řeznovice. „Už třicet let hodnotíme naše žáky jen slovně. Ale zjistili jsme, že na proces hodnocení v průběhu roku nenavazuje vysvědčení. Proto jsme přivítali možnost zapojit se do projektu,“ vysvětlila ředitelka školy Karla Černá s tím, že změna hodnocení vede žáky k větší zodpovědnosti za výsledky, učí je plánovat další učení a komplexněji nahlížet na to, jak se chovají k druhým.

O tom, že známky neinformují o celé osobnosti žáka, je přesvědčena také ředitelka ZŠ a MŠ Střílky Martina Raiserová. „Jsme školou, která začíná s inovacemi od nuly. Ke známce jsme vždy na vysvědčení psali i slovní komentář, ale každý vyučující jinak – intuitivně. Nyní jsme díky formativnímu vysvědčení a týmu z Masarykovy univerzity získali komplexní systém podpořený i metodikou, zavádíme ho ve škole a je velkým přínosem.“

Zmíněné doprovodné materiály včetně metodické podpory najdou zájemci o nové vysvědčení na webu projektu. Využití vysvědčení v praxi a jeho zařazení mezi schválené tiskopisy podpořila Asociace ředitelů základních škol a zelenou má také od ministerstva školství.

„Ve strategickém záměru deklarujeme podporu formativního vysvědčení, takže pro MŠMT je Vysvědčení JINAK darem z nebes. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity připravila vysvědčení obsahující slovní hodnocení zpřesněné podle předem stanovených kritérií, připravila projekt přesně v souladu s tím, jak by se vysvědčení mohlo změnit,“ konstatoval ředitel odboru základního vzdělávání a mládeže Michal Černý s tím, že ministerstvo nyní čeká úkol dostat nový formulář vysvědčení do vyhlášky se vzory vysvědčení. V ní jsou zatím pouze dva základní formuláře vysvědčení – ten se známkami a druhý umožňující slovní hodnocení. „Na 99 procent mohu přislíbit, že nový formulář se ve vyhlášce objeví v průběhu druhého pololetí aktuálního školního roku,“ dodal Černý.

Zkušenosti ze škol, které nové vysvědčení vyzkoušely, ukazují, že změna závěrečného hodnocení se výrazně promítla do celkového pojetí výuky. O nové vysvědčení již mají zájem desítky dalších škol a víceletých gymnázií.

Školní hodnocení je významnou složkou komunikace mezi vyučujícími a žáky a také mezi vyučujícími a rodiči. Významnou zprávou pro děti i jejich rodiče je vysvědčení. V poslední době narůstá množství škol, které se snaží k závěrečnému hodnocení přistoupit odlišným způsobem. Design nového školního vysvědčení je výsledkem tříleté spolupráce desítek odborníků z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a vyučujících ze základních škol. Na jeho vývoji se podíleli také žáci a rodiče, kteří při vývoji vysvědčení poskytovali zpětnou vazbu. Vysvědčení mohlo vzniknout díky podpoře Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA.

Hlavní novinky