Katedra byla založena v roce 1994 s cílem připravovat kvalitní odborníky pro práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Od té doby se její působnost rozšířila na práci s lidmi s postižením v celoživotním kontextu a vedle teoretické přípravy i na její praktickou aplikaci v oblastech každodenního života.
Za třicet let své existence prošla významným vývojem. Sledovala aktuální trendy v oblasti speciální pedagogiky a inkluze a rozvíjela své studijní programy tak, aby odpovídaly potřebám společnosti. Dnes katedra nabízí široké spektrum studijních programů od bakalářského až po doktorské studium, které se zaměřují na různé oblasti speciální pedagogiky, jako jsou například poruchy učení, poruchy chování, poruchy vývoje intelektu nebo autismus.
„Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky vznikla po roce 1989, který s sebou přinesl změnu společenských přístupů k lidem s postižením. Předtím byli lidé s postižením vylučovaní systémem do „uzavřených komunit“ - do speciálních škol a různých ústavů. Stát je zajistil od výuky až po péči, ale nežili v běžných podmínkách a byli vyčleněni ze společnosti. Rozvoj speciální pedagogiky na Masarykově univerzitě a pregraduální přípravy speciálních pedagogů směrem k tomu, aby lidé s postižením žili uvnitř společnosti a byli co nejvíce samostatní, podporovala s obrovským nasazením dnes emeritní profesorka Marie Vítková, kterou na slavnostní akci k výročí fakulty také přivítáme,“ uvádí vedoucí katedry Věra Vojtová.
Inkluze, jak ji veřejnost může vnímat v souvislosti s jejím zavedením ve školství, není podle Vojtové záležitostí posledních let. „Už v 80. letech zadala Margaret Thatcherová výzkum, který měl odpovědět na to, proč se lidé s postižením, přestože jsou na jejich vzdělávání vynaloženy nemalé prostředky, neuplatňují na trhu práce. Takže v inkluzi šlo primárně o trh práce a ekonomický pohled. A doporučení Warnock Report (1978) už tehdy bylo vzdělávat lidi s handicapem co nejblíže běžné škole a komunitě a co nejvíce aktivit dělat společně,“ vysvětluje Vojtová s tím, že inkluzivní přístupy ve speciální pedagogice se rychle rozvinuly v severských zemích, zatímco v České republice se obor v tomto smyslu rozvíjel pomaleji, i když kompetence speciálních pedagogů byly na vysoké úrovni.
„Dnes se v pregraduální výuce snažíme pracovat se studujícími tak, aby uměli pochopit potřeby člověka s postižením a nastavit intervenční plán, v němž by z potřeb vystavili cíl, který se intervenčními postupy naplní,“ dodává vedoucí katedry.
Zájem o studium speciální pedagogiky na Masarykově univerzitě je obrovský, na pedagogickou fakultu se do studijních programů v prezenční i kombinované formě hlásí až čtyřikrát víc uchazečů a uchazeček o studium než lze přijmout.
Příkladem aplikace poznatků do praxe je Festival inkluzivní kultury, který začíná již dnes odpoledne a vyvrcholí oslavami 30 let katedry. Je zacílen hlavně na studující prvních ročníků a zájemce o studium. Doprovodný program festivalu zahrnuje širokou škálu kulturních a inkluzivních témat. Připraveny jsou art dílny, součástí festivalu je i promítání filmu o právních aspektech lidí s poruchou vývoje intelektu, divadelní představení v Divadle Barka a čtvrteční setkání na Dni oslav 30 let od založení Katedry speciální a inkluzivní pedagogiky. „Ráda bych pozvala všechny přátele speciální pedagogiky a naše absolventy. Budou mít možnost potkat se a sdílet svoje zkušenosti, v Open space se seznámit s činností nevládních organizací, které pracují s lidmi s postižením, a při panelové diskusi získat inspiraci k tématu Specka včera, dnes a zítra,“ uzavírá Věra Vojtová.
Program festivalu je otevřený, pořadatelé prosí pouze o registraci na webu.