Prorektorka pro záležitosti studentů a vnější vztahy Jana Fialová uvedla před slavnostním vyhlášením cen, že si Masarykova univerzita partnerství se soutěží České hlavičky velmi váží. „Snažíme se dlouhodobě podporovat středoškolské studenty, ukazovat jim, že mohou pracovat na naší univerzitě už jako středoškoláci a že se jim naši vědci mohou věnovat. Pro univerzitu je to velký benefit, když k nám jdou bádat, můžeme je zachytit, motivovat a podporovat a doufáme, že se k nám vrátí studovat,“ přiblížila prorektorka důvody, které vedly Masarykovu univerzitu k partnerství s touto soutěží.
Jedna z držitelek letošního ocenění, Evelína Voleská z Gymnázia Česká Třebová, je příkladem spolupráce, která by měla přetrvat do vysokoškolského studia. Voleská získala cenu Sanistas „Život a zdraví člověka“, jejímž partnerem je Lékařská fakulta MU. Svou práci na téma Neuropatická bolest a imunoreaktivní dynamika: Zkoumání vlivu paklitaxelu na makrofágy mozkových komor zpracovávala v Anatomickém ústavu Lékařské fakulty MU a v příštím roce by chtěla začít v Brně studovat obor Všeobecné lékařství.
„Zvažovala jsem studium na lékařské fakultě a zároveň jsem hledala způsob, jak se zapojit do vědecké činnosti už na střední škole. Podařilo se to přes Juniorskou akademii fakulty, kam jsem se přihlásila s vlastním tématem. To ale nevyšlo, a tak jsem se zaregistrovala k jednomu z vypsaných témat a školitelka si mě vybrala, takže teď jsem součástí výzkumné skupiny,“ uvedla Voleská.
Za složitým názvem její práce se skrývá výzkum dlouhodobé bolesti způsobené postižením nervového systému, která je jedním z vedlejších účinků některých druhů chemoterapie. Zaměřila se na lék paklitaxel, který se využívá při léčbě rakoviny prsu, vaječníků a plic. Lék totiž kromě nádorových buněk poškozuje i buňky centrální a periferní nervové soustavy, což aktivuje zánětlivý proces spojovaný právě s neuropatickou bolestí. Výzkum se zaměřuje na objevování základních mechanismů, které stojí za šířením zánětu, a to především v části mozku nazývané choroidální plexus. „Výzkum dál rozšiřujeme o další experimenty a já doufám, že v něm budu pokračovat i při studiu na lékařské fakultě,“ dodala Voleská. Víc o jejím výzkumu si můžete přečíst v rozhovoru pro web lékařské fakulty.
Cenu Genus „Příroda kolem nás“, jejímž partnerem je Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity, získala Tereza Przeczková z Mendelova gymnázia v Opavě. V práci s názvem Strukturní analýza vazebného místa pro inhibitor phloretin v lidském Na+/H+ antiporteru NHA2 se věnovala výzkumu specifického proteinu, který zajišťuje přenos iontů do buněk. Tento protein označovaný jako antiporter NHA2 se podílí například na míře vyplavení inzulinu, ovlivňuje pohyblivost spermií a má řadu dalších funkcí.
Cenu České hlavičky, jejichž držitele vybírá odborná porota, si ze slavnostního vyhlášení odnesli také další studenti. V kategorii Merkur „Člověk a společnost“, cena VŠE to byl Vojtěch Eibel z Gymnázia Jana Blahoslava v Ivančicích, v kategorii Intentio „Udržitelný rozvoj“, cena Univerzity Karlovy to byli Martin Obšil, David Orlík a Jonáš Tomešek z Wichterlova gymnázia v Ostravě-Porubě, cenu Futura „Řešení pro budoucnost“, cena společnosti IDEA StatiCa získali Jiří Sankot a Adam Křen ze SPŠE Plzeň a cenu Universum „Člověk a exaktní vědy“, cena Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy si odnesl Vít Perkner ze Střední ScioŠkoly Žižkov v Praze.
Spolu s Českými hlavičkami se v Brně rozdávaly také ceny Albertus pro zajímavé a inspirativní učitele informatiky a matematiky. Mezi čtyřmi oceněnými je také Lucie Drimlová, absolventka Fakulty informatiky Masarykovy univerzity, která už deset let vyučuje informatiku a výpočetní techniku na Gymnáziu Brno, Vídeňská.
„K učení jsem se dostala už ve čtrnácti letech, kdy jsem u nás na gymnáziu pomáhala lektorovat počítačové kroužky,“ přiblížila své učitelské začátky Drimlová. Po kariéře v komerčním sektoru se stala maminkou pěti dětí a ještě před narozením posledního potomka začala pracovat na gymnáziu na Vídeňské. „Komerční sektor mám stále ráda a čerpám z něj neustále i pro svou učitelskou praxi,“ dodává s tím, že se snaží studenty vzdělávat tak, aby neklikali na elektronických zařízeních bezmyšlenkovitě, ale aby to z jejich strany byla vědomá činnost, což jim umožní umět se ve virtuálním prostředí rozhodovat, chovat se bezpečně a odpovědně.