JobChallenge, na jehož pořádání se podílejí tři univerzity – MUNI, VUT a MENDELU – se každý rok koná v listopadu. Letos se ale změnilo místo, kam osmnáctý ročník veletrhu zavítal. V nově otevřeném kongresák.space u brněnského výstaviště zvolili organizátoři téma džungle, čímž dokonale vystihli atmosféru prostředí, ve které se setkaly tři typy zájemců o zaměstnání: homo fis, homo týmis a homo balancis. Musím podotknout, že jako v džungli jsem si připadal. Ne však, že bych se v ní ztratil, ale naopak díky pestrosti nabídky z nejrůznějších odvětví a povedené vizuální stránce.
„Letos jsme zvolili komunikační kampaň inspirovanou džunglí pracovního trhu. Snažili jsme se najít různé ‚typy homo‘ a představit je tak, aby se v nich návštěvníci mohli snadno najít. Cílem je, aby objevili své přirozené pracovní prostředí. Celý koncept jsme pojali trochu jako přírodopisný dokument, podobný stylu National Geographic,“ poznamenal k výběru tématu marketingový manažer Kariérního centra MU František Reitter.
Abych dal zaměstnavatelům, kterých se v džungli shromáždilo téměř sedmdesát, přehledně najevo, v jakém odvětví práci poptávám, vzal jsem si u vstupu nálepku se zkratkou studijního oboru, stejně tak, jako to udělali studenti přede mnou. Spolu s nimi jsem se pak mohl vydat vstříc pracovním nabídkám. Gabriela Matýsková, organizátorka veletrhu z Kariérního centra MU k tomu uvedla: „Vzhledem k tomu, že veletrh pořádají tři brněnské univerzity, snažíme se zaměstnavatele vybírat tak, aby studující ze všech univerzit a oborů našli oblast svého zájmu a možnosti uplatnění. Snažíme se to balancovat a řekla bych, že letos se nám to povedlo.“
Studentů a absolventů přišlo opravdu mnoho, každý s trochu jinou motivací, ale všechny spojovala touha prozkoumat pracovní trh. Zeptal jsem se proto Moniky Mikulové, ředitelky Kariérního centra MU, co by přítomným studentům poradila v přípravě na výběr povolání. „Pokud jde student na veletrh proto, aby se rozhlédl po pracovním trhu, je důležité, aby si sám ujasnil, jakým směrem se chce v kariéře ubírat. Může se buď zaměřit na konkrétní obor, nebo využít veletrh jako příležitosti k tomu, aby získal přehled o různých možnostech a zjistil, co ho láká nejvíc. Když už má ale konkrétního zaměstnavatele vyhlédnutého, je ideální se na veletrh připravit – mít dobře napsaný životopis a motivační dopis, případně si nachystat otázky, které chce u stánku probrat,“ doporučila.
Zaměstnavatelé byli přehledně rozmístěni po celém patře kongresového domu. V uličkách, které obíhaly celý prostor, jsem měl možnost položit studujícím pár otázek a zeptat se především na to, co je sem přivedlo a jaká mají očekávání. „Tak asi hlavně zjistit, jaké jsou možnosti pro studenty. Třeba začít pracovat při škole,” odpověděla Beáta z ekonomicko-správní fakulty. Podobně odpověděla na dotaz i skupinka studentů fakulty elektrotechniky z VUT, konkrétně Veronika, Jindřich a Ondřej. „Chci si najít nové kontakty a podívat se, co trh práce nabízí,“ vysvětlila Veronika. Její kolega Jindřich ji souhlasně doplnil: „Přesně tak. Chci zjistit, jaké firmy tady jsou, co nabízejí, a pokud mě něco zaujme, přihlásím se.“
Po několika rozhovorech jsem pochopil, že JobChallenge je pro studenty v první řadě možností si bezprostředně popovídat s nejrůznějšími zaměstnavateli bez jakýchkoliv závazků, prostě jen tak. „Myslím si, že studenti na veletrzích nejvíce oceňují osobní kontakt s vystavovateli. Není to jen online a není to tak anonymní. Mohou se na cokoliv zeptat a rovnou mluvit s personalisty, kteří jim řeknou, co přesně hledají a v čem by se mohli případně zlepšit,“ zmínila Gabriela Matýsková z Kariérního centra MU. Studenty mohla na místě zaujmout i nabídka, o které by se normálně nedozvěděli, což mi potvrdila i Tereza, studentka ekonomicko-správní fakulty. „Byli jsme u stánků firem, které by mě normálně ani nenapadlo oslovit, ale když mi vyprávěli o práci u nich, znělo to zajímavě.“
Kromě veletrhu si organizátoři připravili množství přednášek a workshopů na témata jako úprava LinkedIn profilu nebo osobní i pracovní wellbeing. Ty se konaly právě pod hlavičkou Kariérního centra MU jako stěžejního pořadatele celé akce. Workshopy se zaměřovaly na to, jak nakládat se svou kariérní cestou, správně napsat životopis nebo si vytvořit profesionální profil.
V závěru své návštěvy veletrhu jsem se zastavil u stánku Masarykovy univerzity, abych se přesněji dozvěděl, jakou roli hraje při veletrhu moje alma mater. „Masarykova univerzita JobChallenge spolupořádá a zároveň se na něm prezentuje jako zaměstnavatel. Je druhým největším zaměstnavatelem v kraji – má přibližně sedm tisíc zaměstnanců. Nabízíme širokou škálu pracovních pozic od zahradníků a technických profesí přes IT a ekonomiku až po právníky, vědce a vysokoškolské pedagogy. Pracovní příležitosti na MUNI jsou velmi rozmanité,“ vysvětlila vedoucí Personálního oddělení MU Veronika Ocásková.
Letošní JobChallenge je za námi a já mohu s jistotou říct, že mně i všem zúčastněným studujícím dal jedinečnou šanci zorientovat se na pracovním trhu a získat inspiraci pro další kariérní směr. Jiří, student oboru lesnictví z MENDELU konstatoval: „Největší výzva je najít si něco, co člověka samo o sobě baví nejlépe v tom oboru, který vlastně vystudoval.“ A právě tuto výzvu může veletrh pomoci naplnit – ať už skrze nové kontakty, praktické rady nebo osobní setkání se zaměstnavateli, kteří v mladých talentech hledají potenciál pro budoucí spolupráci.
Autor článku je studentem fakulty sociálních studií a členem studentské redakce Magazínu M.