Alarmující úbytek učitelů technických oborů, ale i nízká reputace těchto předmětů většinovou společností, to jsou výzvy, na které se chce zaměřit loni vzniklá nadace Matika Česku. Její snahu podporuje i Masarykova univerzita, která se zástupci nadace podepsala začátkem února memorandum o spolupráci.
Jak při podpisu uvedl prorektor pro vzdělávání a kvalitu MU Michal Bulant: „Pro naši univerzitu jde o velmi živé téma, protože hned dvě fakulty se věnují vzdělávání učitelů matematiky.“ I proto svůj podpis pod memorandum připojili děkanka pedagogické fakulty Simona Koryčánková a děkan přírodovědecké fakulty Tomáš Kašparovský.
„Jsme rádi, že se nadační fond orientuje na začínající učitele matematiky – tedy na lidi v klíčové fázi jejich kariéry, kdy se poprvé setkávají s nároky učitelské profese a vedle toho se jim často dostává nabídek podstatně lukrativnějších, které je ze školství odvedou,“ doplnil prorektor Bulant.
Spolupráce je postavená především na výměně dat, vzájemné podpoře aktivit a informování veřejnosti o této problematice.
Ředitel fondu Jakub Nešetřil doplnil, že díky spolupráci fond získá interní data univerzit o počtech přihlášek a absolventů učitelských oborů. Mezi příčinami krizové situace je vedle klesajícího počtu absolventů zejména odchod mladých pedagogů ze školství. „Přístup k těmto datům je zásadně důležitý pro to, abychom našli efektivní systémové řešení.“
Pedagogická fakulta se věnuje především vzdělávání učitelů pro základní školy, tedy těch, kteří často jako první mohou ukázat dětem krásy a také význam matematiky a dalších technických oborů. „Velmi vítám jakékoli aktivity zaměřené na podporu učitelské profese. Obzvláště učitelů matematiky je dlouhodobě nedostatek a v některých krajích v Česku to může vést až k ohrožení kvality výuky tohoto předmětu na základních a středních školách. Věřím, že aktivity nadačního fondu a jeho aktuální spolupráce s Masarykovou univerzitou budou inspirací pro přenastavení pohledu na učitelskou profesi nejen v případě matematiky, ale i u dalších předmětů,“ řekla děkanka pedagogické fakulty Koryčánková.
Děkan přírodovědecké fakulty Tomáš Kašparovský memorandum a z něj plynoucí spolupráci také vítá. „Naše fakulta vzdělávající budoucí učitele pro střední školy v přírodních vědách a matematice je připravena se aktivně podílet na aktivitách, které souvisí s tím, aby do středních a základních škol chodili kvalifikovaní a aprobovaní učitelé. Memorandum o spolupráci s iniciativou Matika Česku by mělo společnými silami zajistit, aby tito učitelé byli pro svoji práci vhodně připraveni a motivováni a současně vydrželi u tohoto náročného, ale společensky velmi prospěšného povolání. Na úrovni fakulty budeme především realizovat výběr vhodných kandidátů k podpoře, ale i vhodných nástrojů podpory pro zvýšení počtu učitelů matematiky a příbuzných oborů na středních i základních školách.“
Účastníci podpisu memoranda se shodli také na tom, že matematika kultivuje přemýšlení a pro 21. století je zásadní vědou. Nadace i Masarykova univerzita tak chtějí řešit nejen problematiku klesajícího počtu učitelů matematiky, ale také jejich kvalitu.
Fakultní pracoviště o ni usilují stále. Jak podotkla vedoucí Katedry matematiky pedagogické fakulty Helena Durnová, lidé z katedry pečlivě sledují problematiku výuky matematiky doma i v zahraničí. „Pořádáme také pravidelné semináře k výuce matematiky a patnáct let organizujeme také setkávání studentů a učitelů matematiky, které slouží k vzájemné výměně poznatků z praxe a nových nápadů.“ Katedra je ale otevřená i široké veřejnosti, zapojuje se nejen do projektů věnovaných výuce nadaných žáků, ale snaží se pomoci komukoliv, kdo se obrátí na její konzultační středisko.