Pro studující programu Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy si Američanky Eliana Good, Katherine O’Neil a Ashlynn Burrows připravily nejprve teoretickou přednášku.
Podělily se v ní o postřehy, které mapují rozdíly mezi středním a vysokým školstvím ve Spojených státech a v Česku, seznámily studující s možnostmi Fulbrightova stipendia a prozradily, proč si vybraly pro získání pedagogické praxe právě Českou republiku. „V rámci svého studia jsem absolvovala předmět History, ve kterém jsem se o České republice dozvěděla poprvé a který mne sem, do středu Evropy, nasměroval,“ uvedla Katherine. Eliana přijela do Česka na základě zkušeností kamarádky z pobytu u nás a Ashlynn si přála být část svého života v zahraničí.

Eliana, Katherine a Ashlynn učí na školách v Pardubickém kraji – v Litomyšli, Vysokém Mýtě a Pardubicích. „Systém zkoušení na středních školách v České republice považujeme za velmi stresující. Myslíme tím zkoušení a následné udělení známky před celou třídou. V USA se známky sdělují pouze studentovi a ostatním studentům nesmí vyučující tuto informaci sdělit,“ upozornila Eliana, když sdílela se studujícími svou osobní zkušenost s výukou v českých školách. Pro ně pak bylo zajímavé srovnání posledního ročníku středních škol a odlišné způsoby hodnocení v obou zemích. Ocenili také tipy na zpestření výuky, které mohou využít ve své budoucí pedagogické praxi.
Po teoretické části měly lektorky připraveny praktické workshopy zaměřené na sporty, kterým se věnovaly během svého vysokoškolského studia. Squash, basketbal a cvičení z oblasti ROTC (Reserve Officer Training Corps). Eliana, která je bývalou kapitánkou squashového družstva univerzitního týmu, měla připravené cvičení na rychlé změny směru, reakční rychlost a pohyb v malém prostoru. Ashlynn, která hrála za univerzitní tým basketbal, připravila sérii cvičení zaměřených na individuální činnosti v tomto sportu – přesnost hodu, dvojtakt, driblink a obrana míče.


Katherine měla nachystanou sérii cviků na přibližně 25 minut, které museli studující splnit. Zapojila se i do lekce, která byla připravena pro studenty programu Speciální edukace bezpečnostních složek. V první části vedla výuku a studující provedla sérií fyzických cvičení zaměřených na zdatnost a spolupráci. Ve druhé části na ni navázal proděkan pro studium a docent Katedry tělesné výchovy a společenských věd Zdenko Reguli, který pokračoval výukou sebeobrany. Samozřejmě v angličtině, aby měly lektorky možnost se do výuky aktivně zapojit – tentokrát z pohledu studentek.

Během jednoho dne se na fakultě sportovních studií stipendistky potkaly i s proděkanem pro vnější vztahy a internacionalizaci Michalem Kumstátem. Probrali zkušenosti s výukou v České republice a možnosti internacionalizace, které byly na jejich univerzitách v době, kdy studovaly, v USA minimální. „Stipendistky zavítaly mezi naše studenty v rámci iniciativy Internacionalizace doma. Je to koncept, který označuje aktivity umožňující studentům i akademickým pracovníkům získat mezinárodní zkušenosti přímo na fakultě bez nutnosti cestovat do zahraničí. Na základě interakce studentů s lektorkami a jejich okamžité zpětné vazby byla jejich návštěva velmi přínosná,“ hodnotil pondělní aktivitu připravenou referentem pro zahraniční vztahy Františkem Hurtem proděkan Michal Kumstát s tím, že poděkoval programu Fulbright Czech Republic i lektorkám samotným za jejich čas a energii, kterou věnovaly studentům fakulty sportovních studií.
„Z návštěvy fakulty sportovních studií si odnášíme úžasný zážitek. Studentky a studenti měli o výuku a nové informace zájem a aktivně se zapojili do zkoušení nových věcí. Také pedagogové jsou zapálení pro obor a sport, což pro nás znamenalo, že jsme si užily velmi zábavný den na Masarykově univerzitě,“ doplnila Katherine.