Martin Jelínek je zakladatelem platformy Zachraň zeměpis, kterou dnes navštěvují stovky učitelů geografie a nachází na ní inspiraci pro své výukové aktivity. Aktivně spolupracuje s Národním pedagogickým institutem, pedagogickou fakultou a dalšími institucemi a spolupodílel se i na tvorbě nového rámcového výukového programu pro oblast geografie. Na škole v brněnských Řečkovicích je zástupcem ředitelky pro ekonomiku, provoz a výuku informatiky, ale hlavně oblíbeným učitelem.
Po výuce, přímo ve škole a při rozhovoru pro Magazín M však Jelínek upozorňuje, že je hezké být oblíbený, ale že nemůže být jen bavičem. Výuka musí být nejen zajímavá, ale i efektivní a musí mít výsledky. „V tomto jsem sám sobě inspirací, když se dívám zpět na sebe jako studenta. Do konce třetího ročníku na střední škole jsem měl heslo, že minimum je pro mě maximum. Kdyby mi někdo řekl, že pokud jednou oběhnu školu, bude to stačit na čtverku, tak bych ji prostě jednou oběhl a šel domů. Nic navíc. Neviděl jsem smysl v tom mít lepší známku. Dnes se proto snažím, aby výuka co nejlépe fungovala i na lidi, jako jsem byl já – flákače. Aby zaujala,“ říká učitel, který získal letos v březnu ocenění pro vynikajícího absolventa Pedagogické fakulty MU.
S fakultou a konkrétně s Katedrou geografie je stále v kontaktu. „V magisterském studiu vyučuji jednou za semestr didaktiku. ZŠ Horácké náměstí je fakultní škola, a to znamená, že u nás máme studující na praxích, a také na škole probíhají v rámci výuky nejrůznější výzkumy vedené pedagogickou fakultou. A pak je tu projekt Zachraň zeměpis. Ten jsme se dvěma kamarády založili s motivací propojovat studenty, pedagogy a katedry geografie na vysokých školách po celé České republice a navzájem sdílet materiály a tipy pro výuku zeměpisu,“ vysvětluje Jelínek.
Webová stránka Zachraň zeměpis vznikla jako podpora výuky tohoto předmětu. Stránky by měly být oporou pro pedagogy, aby sebe sami a následně i kolegy utvrdili v nenahraditelnosti přínosu zeměpisu. Obsahují výukové materiály, informační články, videa i podcasty. Platforma se během pár let rozrostla a její návštěvnost, stejně tak jako ochota kateder geografie na ní spolupracovat, Martina Jelínka jako zakladatele webu stále překvapuje.
„Myslíme si, že náš web zná a využívá ho minimálně jedna čtvrtina zeměpisářů v České republice. Nyní po revizi RVP stojíme před velkým rozhodnutím, jak tuto platformu směřovat dál a jak případně koncept upravit,“ dodává učitel, který na pedagogické fakultě vystudoval zeměpis a občanskou výchovu. Učení přitom bral jako jakýsi nástroj, aby mohl trénovat fotbal a dlouho pochyboval, zda je to profese pro něj. Až praxe asistenta pedagoga, která se proměnila na částečný úvazek učitele, vše změnila. Studium dohromady s prací v oboru mu najednou začalo dávat smysl.
Martin Jelínek si uvědomuje, že dnešní doba může být velmi proměnlivá a přiznává, že si umí představit, že bude dělat i něco jiného než pomáhat měnit výuku zeměpisu v Česku. Jiné jsou zatím jeho pracovní povinnosti jako zástupce ředitele. „Mám na starosti provozní věci školy včetně tvorby rozpočtu a dotačních výzev. Do jisté míry to může působit proti vyhoření v pedagogické činnosti, ale na druhou stranu cítím, že méně učím. A o to více si musím hlídat, abych výuce přikládal náležitou důležitost a sledoval moderní trendy a aktuální vědecké poznatky.“
Na pedagogy už brzy čekají prázdniny. „Mám rád teplo a léto, ale protože většina provozních věcí – přestavby, rekonstrukce – se odehrává o prázdninách, nejsou už prázdniny tím, čím byly. Loni jsme rekonstruovali celou jídelnu, letos nás ve škole čekají naštěstí jen menší věci jako malování nebo přebudování některých učeben. Takže i v létě musím počítat s tím, že mě škola nemine,“ dodává s úsměvem Martin Jelínek.