Přejít na hlavní obsah

Univerzita pomáhá sociálně znevýhodněným ve vzdělávání

Image
Romové a migrující cizinci patří v Česku k nejvíce sociálně znevýhodněným skupinám, což se podepisuje zejména na jejich vzdělávání. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity proto připravila projekt, jenž rozvíjí vzdělávací možnosti dětí a dospívajících, kteří se právě v takové sociálně nepříznivé situaci nacházejí.

Odborníci z univerzity pro ně díky finanční podpoře ve výši téměř pěti milionů korun z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost připravili nabídku vzdělávacích programů, které mohou přispívat ke zvýšení jejich studijních perspektiv.

„Sociálně znevýhodněné skupiny obyvatel se kvůli své situaci dostávají do spirály, z níž je často velmi obtížné uniknout, i když vůle nechybí. Z rodin, kde rodiče nemají vzdělání, se dětem špatně dostává na vysoké, a často i na střední školy,“ vysvětluje řešitelka projektu Lenka Gulová z Kabinetu multikulturní výchovy Pedagogické fakulty MU. Mezi klíčové aktivity projektu proto patří zejména nultý ročník přípravy na vysokou školu a příprava na střední školu. Zahrnuje ale také program doučování v romských rodinách a rodinách imigrantů, kurzy českého jazyka a angličtiny, multikulturní a volnočasové aktivity a další. Na pedagogické fakultě je k dispozici i poradenské centrum.

„Tyto aktivity jsou přínosné i pro učitele, a zejména studenty z pedagogické fakulty, kteří se s problematikou romské populace a imigrantů setkají v jiném než ve stereotypním světle. Poznají jejich rodiny, děti, dospívající i dospělé, kteří chtějí změnit svoji situaci, dosáhnout na vyšší vzdělání a zlepšit svoji životní i profesní perspektivu,“ doplňuje Gulová. Pro studenty coby budoucí sociální pracovníky a pedagogy jsou v rámci projektu také připraveny kurzy romologie a romského jazyka.

Projekt má za sebou první půl rok činnosti a jeho programů se zúčastnilo už více než tři stovky sociálně znevýhodněných dětí i dospělých. Do aktivit se také zapojilo přes dvě stě studentů univerzity, z nichž se většina podílí na programu doučování, učí se romský jazyk nebo vytváří multikulturní aktivity pro žáky na základních školách.

Hlavní novinky