Celkem pět osobností se uchází o funkci rektora Masarykovy univerzity. Jaké jsou jejich názory na další směřování univerzity i českého vysokého školství se dozvíte v anketě Muni.cz. Pátá a poslední položená otázka zní: Jak by se podle vás měla Masarykova univerzita vyrovnat se současným systémem financování v kontextu škrtů ve státním rozpočtu v oblasti vysokoškolského vzdělávání?


Odpověď Mikuláše Beka ZDE.

Odpověď Petra Dvořáka ZDE.

Odpověď Ivana Holoubka ZDE.

Odpověď Ladislava Janíčka ZDE.

Odpověď Jiřího Zlatušky ZDE.

Přečte si také, co si kandidáti myslí
školném
sestavování univerzitního rozpočtu
udržení kvality vzdělávání při vysokém počtu studentů.
dalším profilování Masarykovy univerzity



Jak by se podle vás měla Masarykova univerzita vyrovnat se současným systémem financování v kontextu škrtů ve státním rozpočtu v oblasti vysokoškolského vzdělávání?

Mikuláš Bek, prorektor pro strategii a vnější vztahy Masarykovy univerzity
Restriktivní rozpočtová politika státu má v tomto roce na rozpočet univerzity menší dopad, než jsme se v loňském roce obávali. Zřejmě půjde o pokles normativního financování v řádu několika procent, což není důvod k radosti, ale ani k panice. Univerzita však dnes čelí, pokud jde o financování, dvěma vážným problémům. Prvním je výrazný pokles prostředků vynakládaných státem na jednoho studenta, tím druhým extrémní posilování podílu účelových (projektových) prostředků v rozpočtu univerzity oproti prostředkům normativním. Oba problémy jsou důsledkem dlouhodobých trendů státní vysokoškolské politiky (nebo možná její absence) a univerzita jim sama může čelit jen zčásti – dalším hledáním vnitřních rezerv v efektivitě či určitým přerozdělováním prostředků a dotováním nepřímých nákladů projektů z normativních složek rozpočtu. Stát přitom dlouhodobě vynakládá na vzdělávání i výzkum méně, než je obvyklé v rozvinutých zemích. Dovolím si říci, že vzhledem k této politice si Masarykova univerzita, pohlédneme-li například na vývoj mezd, nevede špatně. Je to však vykoupeno extrémní administrativní zátěží akademických pracovníků související s převažujícím projektovým financováním a snižováním kvality výuky příliš vysokým počtem studentů připadajících na jednoho učitele. Univerzita by měla vedle hledání vnitřních rezerv aktivně ovlivňovat současnou diskusi o diferenciaci českého vysokého školství i jeho financování a usilovat o to, aby získala v systému českého terciárního vzdělávání pozici odpovídající jejímu výzkumnému zaměření.



Jak by se podle vás měla Masarykova univerzita vyrovnat se současným systémem financování v kontextu škrtů ve státním rozpočtu v oblasti vysokoškolského vzdělávání?

Petr Dvořák, proděkan pro výzkum Lékařské fakulty Masarykovy univerzity
Velmi obecně řečeno, existují tři způsoby, jak se s případnými škrty ve státním rozpočtu v oblasti vysokoškolského vzdělávání vyrovnat:
•    být lepší;
•    pracovat efektivněji;
•    mít větší (pozitivní) vliv na strategii státu v oblasti řízení a financování vysokoškolského vzdělávání.

Být lepší znamená zajistit si místo v elitní skupině tzv. výzkumných univerzit tím, že budeme mít excelentní výzkum, stojící na špičkových lidech a generující nové a významné poznání a co nejdokonalejší vzdělávací systém, přitahující nejlepší a motivované studenty.

Pracovat efektivněji znamená mít dobře promyšlenou a naplňovanou strategii, jaké a kolik studentů chceme vzdělávat (včetně přiměřeného vztahu k aktuálně dostupným finančním zdrojům), důsledně kombinovat excelenci ve vzdělávání a ve výzkumu, zaměstnávat a platit jen ty pracovníky, kteří odevzdávají maximum, vyžadovat po akademických pracovnících, aby se věnovali výhradně své odbornosti a po administrativě, aby jim to umožňovala a spravovat jen ten majetek, který potřebujeme a umíme využívat.

Mít větší vliv na strategii státu v oblasti řízení a financování vysokoškolského vzdělávání znamená mít v čele univerzity tým lidí, kteří tvoří špičku ve svých oborech a jejichž hlas bude (nejenom na celostátní úrovni) nepřeslechnutelný a nezpochybnitelný. Současně musí být reprezentace univerzity vybavena schopností konstruktivní a efektivní komunikace při prosazování svých názorů a vizí.

Existují samozřejmě technická řešení možné finanční krize, ale považuji pro jakéhokoliv budoucího rektora za důležité předsadit obecnější strategii a detailní ekonomická řešení požadovat po odbornících a diskutovat se zástupci fakult.     



Jak by se podle vás měla Masarykova univerzita vyrovnat se současným systémem financování v kontextu škrtů ve státním rozpočtu v oblasti vysokoškolského vzdělávání?

Ivan Holoubek, ředitel Centra pro výzkum toxických látek v prostředí Masarykovy univerzity
Financování MU bude v následujícím období dominantně závislé na výsledcích výzkumné činnosti. Bude-li pokračovat tendence k omezování státního rozpočtu, bude důležitý audit finančních toků a efektivity využití prostředků na MU a jejich zprůhlednění.

Proto je klíčové, pokud jde o vnější prostředí ,a to bude prvořadou úlohou nového vedení MU, spolu s dalšími vysokými školami iniciovat změny systému financování VŠ studia nejen na základě kapitační platby, která vedla k nežádoucímu chování VŠ směrem ke kvantitě. To má význam také vzhledem k uvažovaným změnám v dělení škol, kde ovšem dosud nejsou nastavena žádná rozhodovací pravidla. Navíc chybí dlouhodobá strategie vědy, výzkumu a vzdělávání, která by zajišťovala stabilitu pro kvalitní výchovu a výzkum. I zde musí tlak vysokých škol a AV výrazně zesílit.

Klíčovým úkolem nového vedení MU bude velmi intenzivní spolupráce všech zainteresovaných brněnských vysokých škol a ústavů Akademie věd ČR na zajištění regionální a místní podpory udržitelnosti budované infrastruktury centra vědy a aplikovaného výzkumu. Nová infrastruktura přináší ideální podmínky pro rozvoj vědecko-výzkumné činnosti MU i regionu, a proto je nezbytná tato strategická spolupráce škol, akademie věd a regionálních a místních orgánů, která musí vést k systémovému tlaku na ministerstva a vládu s cílem zajištění udržitelnosti.

Ale to je jen jeden aspekt, stejně důležité je vnitřní prostředí a naše vlastní aktivity. Jednou z cest je mnohem výraznější zapojení do evropských výzkumných projektů a mezinárodních výzkumných aktivit, aktivní role při začlenění regionálních infrastruktur vzniklých z prostředků OP VaVpI do kontextu evropského výzkumného prostoru a mezinárodních infrastruktur včetně možnosti navrhovat nové projekty.

Existuje řada dalších významných aktivit, které mohou přinést nejen finanční prostředky, ale také zajímavé uplatnění pro studenty v mezinárodním měřítku. Zde považuji za velmi důležité posílení pozice MU na poli mezinárodních expertíz, vzdělávacích a tréninkových aktivit pro orgány OSN, světových finančních institucí, EU, EC a dalších. Stejně tak expertízy a spolupráce na poli odborném a vzdělávacím se státní a místní správou a průmyslem mohou být z tohoto pohledu stejně významné a užitečné pro všechny fakulty MU.



Jak by se podle vás měla Masarykova univerzita vyrovnat se současným systémem financování v kontextu škrtů ve státním rozpočtu v oblasti vysokoškolského vzdělávání?

Ladislav Janíček, kvestor Masarykovy univerzity
V letošním roce poprvé po takřka 10 letech zaznamenala univerzita pokles příspěvku na vzdělávací činnost oproti předcházejícímu roku o cca -3 %. Pokles financování má být obecně kompenzován evropskými projekty, které však s sebou přinášejí neskutečnou administrativní byrokracii. Změnila se metodika financování výzkumu i pravidla financování vzdělávací činnosti. Dlouhodobě se snižuje podíl normativního financování a zvyšuje se podíl financování účelového, projektového. Ministerstvo školství omezuje počet financovaných studentů (MU má 8 % svých studentů nefinancovaných). Prosazuje v pravidlech přidělování příspěvku i na vzdělávací činnost ukazatele kvality, mezi kterými dominují bodové výsledky výzkumu a vývoje. Klesá přepočtený normativ na studenta (za posledních 5 let o 25 %). Kromě toho univerzita má svoje nemalé finanční závazky (splátky návratné finanční výpomoci na Kampus, očekávané 15% spolufinancování projektů operačních programů VaVpI na dostavby a rekonstrukce, aj.). Byly provedeny nemalé investice do předfinancování přípravy velkých vědecko-výzkumných projektů, předfinancování režií, resp. nepřímých nákladů fixujících zdroje a neurčitý objem prostředků potenciálně nezpůsobilých nákladů.

Standardní ekonomické chování vyžaduje přizpůsobení podmínkám financování. Na druhé straně podmínky jsou velmi nestabilní a mění se. Některé nastavené faktory mají dokonce nežádoucí efekt. V tomto smyslu je nezbytné zaměřit úsilí následujícím směrem:

- aktivně ovlivňovat nastavování rozumných pravidel financování na MŠMT včetně eliminování administrativní byrokracie s cílem umožnit co nejefektivněji získávat finanční prostředky na univerzitu

- vytvořit podmínky pro maximalizaci výnosů v duchu zásady „co nevyděláme, neušetříme“; kultivovat administrativní prostředí a zvyšovat administrativní absorpční schopnost univerzity při získávání finančních prostředků

- řídit náklady, tj. zejména na financování centralizovaných nákladů na úrovni univerzity, ale i fakult uplatňovat pravidlo „MUST, SHOULD, COULD“ – něco financovat musíme, něco bychom měli, pokud je to nezbytné a něco bychom i mohli, pokud na to máme

- v dohodnutém časovém horizontu přiblížit počet nefinancovaných studentů k nule
prostřednictvím metodiky uplatňování skutečných nepřímých nákladů (tzv. Full Cost) uplatnit nepřímé náklady vůči projektům ve skutečné výši

- rozvojové investice a jiné finanční závazky vytvářet pouze za předpokladu jejich ekonomické návratnosti a udržitelnosti; obecně „financovat investice, ne náklady“, tj. zdůrazňovat jejich ekonomickou návratnost či alespoň udržitelnost

- minimalizovat neuznatelné či nezpůsobilé náklady



Jak by se podle vás měla Masarykova univerzita vyrovnat se současným systémem financování v kontextu škrtů ve státním rozpočtu v oblasti vysokoškolského vzdělávání?

Jiří Zlatuška, děkan Fakulty informatiky Masarykovy univerzity
Škrty samy o sobě nemusí znamenat katastrofu, pokud univerzita dokáže veřejnost a jejím prostřednictvím i politiky přesvědčit o svých kvalitách ve srovnání s běžným standardem. Když jsem v roce 1998 nastupoval jako rektor univerzity po pověstných Klausových balíčcích, platil několik let téměř úplný stop stav růstu a vyloučeny byly výraznější investice. Přesto se podařilo nejen konkrétními plány získat podporu Evropské investiční banky výstavbě bohunického kampusu, ale i výrazně zlepšit mzdové podmínky na fakultách. Váha toho, co univerzita veřejnosti sdělovala, napomohla například zavedení ubytovacích stipendií ministerstvem nebo účelných změn v pravidlech, která zákon stanoví pro hospodaření vysokých škol.
Dnes si s sebou univerzita nese závazek společenské odpovědnosti a povinnost hledět ve vlastním působení i na zájmy prospěchu obecného vědního prostředí v České republice. Musí se vyrovnat s důsledky politických „reformních“ kroků, které byly na domácích i zahraničních fórech podrobeny odborné analýze a kritice a které vědě a výzkumu prokazatelně škodí. Musí usilovat o korektní a odborně opodstatněnější přístup k hodnocení výsledků jak navenek, tak uvnitř. Musí výrazně pracovat na nápravě poškozených vztahů s Akademií věd, kde má víc společných zájmů, než s řadou soukromých nebo regionálních vysokých škol. Nelze dopustit ani to, aby pokřivené metody hodnocení výsledků stavěly do antagonistické pozice společenskovědní disciplíny a disciplíny přírodovědně-medicínské. Tyto problémy vidím jako podstatnější, než jen dobový kolorit vládního šetření.