Budoucí psychologové si vyzkouší komunikaci s klienty již během studia. Umožní to nové Centrum pro poradenskou, personální a diagnostickou praxi, které vzniká na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Projekt, jenž získal z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 6,7 milionu korun, by měl lépe připravovat absolventy například na komunikaci s pacienty ve zdravotnictví nebo na školní psychologii.
Studenti budou moci sledovat skutečné konzultace odborníků z praxe s jejich klienty - ať už přímo nebo prostřednictvím videopřenosu. V případě souhlasu klienta se studenti mohou zapojit např. formou tzv. reflektujících týmů. Jedná se o čtyř až pětičlenný tým studentů, který se přímo účastní rozhovoru terapeuta s klientem. V určité části rozhovoru pak spolu členové týmu diskutují o tom, co slyšeli. „Studenti se tak naučí sdílet odpovědnost za terapeutický proces, protože jejich postřehy jsou nabízeny přímo klientům, kteří z nich mohou mít užitek,“ uvedla vedoucí centra Kateřina Novotná.
Experti budou studenty vést také při praxích v oblasti internetového poradenství. V rámci centra totiž vznikne i webová platforma pro klientské dotazy. Projekt počítá i s možností osobního setkáním klientů s těmi studenty, kteří absolvují roční přípravu.
Součástí projektu je i nová sada kurzů zaměřených na praktické dovednosti, praxe u zaměstnavatelů a další inovace, jež mají zvýšit konkurenceschopnost absolventů na trhu práce.
Partnerem projektu je Asociace klinických psychologů České republiky, která zprostředkuje studentům přímý kontakt na odborníky z praxe. „Role partnera je nezastupitelná. Díky němu lze dosáhnout individuální a intenzivní interakce mezi studenty a experty, což je u praktických aplikací psychologie pro předání zkušeností nezbytné,“ vysvětlil vedoucí katedry psychologie Zbyněk Vybíral.