Drtivá většina dobrovolníků s rozhlasem nebo rádiem zkušenosti prakticky nemá. Snad jen ze studií například na žurnalistice. Ve vedení jsou však zkušení bardi, často z bývalého Rádia Student. Všechny spojuje nadšení z nového projektu, možnost dělat věci po svém, bez omezování. „Pocit, že vytváříte ‘natruc‘ komerčním stanicím alternativní prostor, pro který ovšem alternativnost neznamená atrofovanost kritického přístupu a snahy o kvalitu, je opravdu posilující,“ popisuje Honza Motal a vlastně i všichni ostatní tím, že jsou v rádiu každou volnou chvíli a snaží se neustále zdokonalovat sebe i své pořady.
Hudební vkus tvůrců se samozřejmě promítá do playlistů, a i přesto, že hlavní a konečné slovo ve výběru má hudební dramaturg David Věžník, hádky lze slyšet minimálně. „Je to s podivem, ale většina moderátorů nějakým způsobem osciluje kolem určitých společných bodů v naší hudební dramaturgii. V Rádiu R se prostě seskupují lidé s podobným náhledem na věc,“ usmívá se Motal.
I moderátoři sami loví hlasy a hudbu, které stojí za slyšení. „Konkrétním příkladem může být pořad Čerstvá krev, ve které Kryštof Meier vyhledává neznámé projekty i známější jména, jako je XindlX nebo Nuck Chorris Gang. Podobně Marcus Strausz, jeden z našich denních moderátorů, umisťuje do svých vstupů rozhovory či ukázky mladých kapel především tvrdšího zaměření,“ vysvětluje dramaturg Motal.
Rádiu poskytuje zázemí a techniku Fakulta sociálních studií, což tvůrcům značně usnadňuje snahu vyhraňovat se vůči komerci. „V zásadě odmítáme reklamu. Partnerství či sponzorství je ale věc, která nám může, ať už finanční či jinou metodou, pomoci získat prostředky na provoz, ale máme v ní určité etické hranice. Nedokážu si představit, že by například pořad o ekologii sponzoroval Shell. To skutečně ne,“ rezolutně odmítá Motal.
Rádio R je na české hudební scéně výjimečným projektem. V budoucnu by se rádi dostali z internetu i na rozhlasové vlny, ale realisticky si uvědomují, že to nebude nic jednoduchého. Jejich nejbližší cíle jsou proto jiné. „Chceme být s posluchači komunita – vysílat třeba pro menší, nejen studentsky vymezený okruh, který je ale s médiem v blízkém vztahu. Chceme mít pocit, že krev v naší komunitě proudí na plné obrátky,“ uzavírá Motal a nemluví jen za sebe.