Typické je použití v jazykových kurzech. Na Fakultě informatiky se letos ke studiu předmětu VB035 Angličtina I přihlásilo více než devět set studentů. Letos byl poprvé rozřazovací test proveden za použití nových e-learningových agend Informačního systému MU. Studenti byli rozděleni do celkem dvanácti běhů dále dělených podle kapacit počítačových učeben. IS MU pro každého studenta namíchal unikátní zadání nastavené tak, aby k testu měli přístup pouze studenti příslušných skupin, a to pouze v určitém termínu. Obsluha počítačových učeben tedy jen zkontrolovala prezenci tak, aby studenti nemohli skládat test v jim určené době odněkud jinud za použití nedovolených pomůcek, předvedla navigaci k vzorovému testu, kde si ji student vyzkoušel, a dbala, aby studenti při řešení nepoužívali jiné služby počítačové sítě.
Díky jednoduchosti celé administrace bylo reálné, aby zadání obsahovalo padesát otázek, tedy dostatečné množství pro kvalitní test. Opravovat ručně více než čtyřicet pět tisíc odpovědí by totiž při papírové podobě testu bylo pro vyučující velmi časově náročné.
„Opravování rozřazovacího testu, kterého se každoročně účastnilo více a více studentů, bylo velmi zatěžující a zdlouhavé,” říká Martin Dvořák z oddělení jazyků Fakulty informatiky, který rozřazovací test ve spolupráci s pracovníky Centra výpočetní techniky zorganizoval. „Proto jsem se rozhodl využít výhod Informačního systému MU a provést test on-line. Přes prvotní zmatky a nedůvěru se to nakonec velmi dobře podařilo, studenti měli k dispozici výsledky ještě tentýž den, zcela se vyloučila možnost chyby při opravování a nám to ušetřilo spoustu času a práce. V budoucnosti bychom takto chtěli organizovat nejen vstupní, ale i vnitrosemestrální testy, nejlépe s modifikací více správných odpovědí a popřípadě možností vepisování celých výrazů studentem,“ dodává Martin Dvořák.
Pro příští semestr se v IS MU počítá se zprovozněním další služby týkající se písemných testů nebo zkoušek: skenování, rozpoznávání a opravování odpovědních archů papírových testů. To usnadní administraci zase těm vyučujícím, kteří nemají k dispozici potřebnou kapacitu počítačových učeben.
Miroslava Misáková,
analytička vývojového týmu IS MU
analytička vývojového týmu IS MU