A co se stalo? Rázná, ale mizerná rozhodnutí vyvolala bouřlivou reakci. Odborníci protestovali, zrušení soutěže na Národní knihovnu přineslo celonárodní diskusi o architektuře, Petr Nedoma byl po zásluze „uhájen“ a program Michala Škody dostal „zelenou“ do konce roku 2011. A co víc – českobudějovická galerie zaznamenala díky dramatické veřejné diskusi zvýšenou návštěvnost!
Máme si tedy povzdechnout, že škodlivé kroky politiků vyvolají pozitivní obrannou reakci, a proto jsou nakonec ve výsledku přínosné? Ach nikoli! Je hrozné, že odborná veřejnost musí stále o něco bojovat a něco prosazovat, místo toho, aby o svá stanoviska byla přirozeně a se zdravým kritickým respektem žádána. A nejen ve výtvarném umění!
Rád bych si v tisku přečetl obšírné informace nejen o skandálech, ale také o něčem kladném a úspěšném. Třeba o velmi kvalitních a ve světě uznávaných výtvarných projektech v českém pavilonu na Světové výstavě v Šanghaji (Federico Diaz, Jakub Nepraš) nebo o plánované výstavě Kateřiny Šedé v Tate Modern v Londýně. Anebo o tom, že politikové už mají zakázáno v kultuře zakazovat.
Radek Horáček,
vedoucí Katedry výtvarné
výchovy PdF MU
vedoucí Katedry výtvarné
výchovy PdF MU