Šetření Evropské asociace univerzit (EUA), která v první polovině letošního roku zkoumala fungování Masarykovy univerzity, má výsledky. Ze závěrečné zprávy evaluace, kterou iniciovala sama univerzita, plyne, že škola udělala od posledního přezkoumání v roce 2004 řadu pokroků. Hodnotitelé navrhují i opatření, která by se měla přijmout do budoucna.
Analýza EUA nehodnotí studijní programy, ale zabývá se parametry výuky jako takové a tím, jak jsou nastaveny vnitřní mechanismy řízení dané instituce. Masarykova univerzita vychází ze zprávy pětičlenné komise jako dynamická, na inovace zaměřená škola. „Hned na několika místech je v ní vyzvednuto, že víme, kam směřujeme, a víme i to, jak toho dosáhnout,“ podotkl Ivan Malý, prorektor Masarykovy univerzity pro strategii.
Při posledním šetření dali reprezentanti EUA univerzitě řadu doporučení, z nichž několik už nyní funguje.
„Vzniklo například oddělení akademických kvalifikací a kvality, což hodnotitelé v letošní zprávě velmi oceňují. A chválí i pokroky univerzity v oblasti internacionalizace,“ informoval Malý, jehož potěšila míra ztotožnění zaměstnanců a studentů s univerzitou. „Posudek akcentuje ducha a atmosféru naší univerzity, pro niž je podle hodnotitelů typické, že jsou zaměstnanci a také studenti pyšní, že na ní mohou působit.“
V kategorii doporučení se objevuje apel, aby se vedení univerzity v době nejisté legislativní a také ekonomické situace zabývalo diverzifikací příjmů a otázkou financování školy vůbec. Podle prorektora pro strategii se na tom už pracuje. „Veřejné zdroje vysychají a prognóza do budoucna není dobrá. Proto uvažujeme, že by jednotlivé části univerzity ještě intenzivněji vykonávaly doplňkovou hospodářskou činnost a nabízely své know-how ve formě kurzů či konzultací poskytovaných vnějším subjektům.“
Negativní hodnocení si ve zprávě vysloužilo vysoké množství studentů, kteří končí působení na univerzitě předčasně. Vedení univerzity už si kvůli tomuto problému nechalo zpracovat analýzu a řeší, jak situaci dále uchopit. EUA doporučuje zpřísnění přijímacích zkoušek, to se však zatím nechystá.
„Osobně nesdílím názor, že neúspěch studenta je čistě jen chybou školy. Navíc pokud někdo stráví na univerzitě dva roky, není to pro něj jenom ztracený čas. Nicméně touto věcí se budeme dál zabývat,“ uvedl prorektor Malý.
Jiné opatření zůstává výzvou do budoucna. Uvažuje se o vzniku určitého druhu institutu, jehož prostřednictvím si vyučující budou moct posilovat pedagogické dovednosti.
„Zejména z fakult, kde působí mladí vyučující, se v tomto ohledu setkáváme s poptávkou na různé kurzy či workshopy, jak efektivně učit a prezentovat. Proto by to mělo své opodstatnění,“ nastínil Malý a dodal, že nové opatření by mělo výhodu i v tom, že by díky němu vznikly další možnosti uplatnění pro absolventy pedagogicky orientovaných oborů.
V plánech pro rok 2013 však zatím dostaly přednost jiné nápady. Doporučení z evaluační zprávy se stala jedním z podnětů pro aktualizaci Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity.